Stefan Wallin ställer inte upp i riksdagsvalet 2019 i Egentliga Finlands valkrets

07.02.2018 kl. 08:41
Riksdagsledamot Stefan Wallin (SFP) från Åbo står inte till förfogande som kandidat i Egentliga Finlands valkrets i riksdagsvalet 2019.

Han har varit invald sedan 2007. Wallin meddelar om sitt beslut på onsdagen i sin kolumn i Åbo Underrättelser. Wallin säger att han efter ett drygt år då valperioden är slut är öppen för helt nya utmaningar på arbetsmarknaden såsom den privata eller tredje sektorn. Men han utesluter inte heller att den politiska karriären ännu kan fortsätta.

− Dels känner jag att det är klokt att sluta då det känns som bäst, dels vill jag inte bli en propp som hindrar SFP-återväxten i Egentliga Finland från att avancera i politiken. Två bevingade ord jag gillar passar in i detta sammanhang: man skall sluta så länge någon ännu frågar varför. Och att allting har sin tid, skriver Wallin.

Wallin säger att tolv år som representant för Åboland och Egentliga Finland i riksdagen känns lagom. I de tre val han ställt upp 2007, 2011 och 2015 har han i snitt fått över 11.000 röster. Att ha fått bära Åbolands starka förtroende att arbeta för stad och skärgård i riksdag och regering har varit en stor ära, säger han.

− Som en vän av recirkulation har jag naturligtvis också tänkt på återvinningen av mina erfarenheter och kontaktnät från politik och förvaltning. Jag är öppen för nya helt utmaningar på arbetsmarknaden och tänker mig att 20 år i rikspolitiken och minister- eller medarbetarerfarenhet från sju regeringar och sju olika ministerier kan ge något slags marknadsvärde också i den privata- eller tredje sektorn, skriver Wallin.

Wallin skriver också i sin ÅU-kolumn att det är honom främmande i livet att helt stänga dörrar bakom sig.

− Så därför utesluter jag inte heller möjligheten att den politiska karriären ännu kan fortsätta, i andra sammanhang. Det återstår att se, säger Wallin.

Politices magister Stefan Wallin, 50, inledde sin rikspolitiska karriär som ministermedarbetare för Ole Norrback och Jan-Erik Enestam 1994-2000 i trafik-, utrikes-, inrikes-, och försvarsministerierna. Efter drygt fyra år som andra redaktör på ÅU 2000-2005 återvände han till politiken och blev statssekreterare i miljöministeriet. Året därpå valdes han till SFP:s partiordförande, ett uppdrag han hade till 2012. Under partiordförandetiden var han miljöminister och nordisk samarbetsminister 2007, kultur- idrotts-, och jämställdhetsminister 2007-11 och slutligen försvarsminister 2011-12. Sedan 2016 är Wallin ordförande för svenska riksdagsgruppen. Han är också sedan 2014 styrelseordförande för Svenska kulturfonden och innehar därtill ett antal andra styrelseuppdrag i stiftelser och organisationer.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15