Löfström ställde skriftligt spörsmål om motverkan av vattenskador

09.01.2018 kl. 11:27
Ålands riksdagsledamot Mats Löfström har ställt ett skriftligt spörsmål till regeringen om motverkan av vattenskador i fastigheter.

År 2016 var de ersättningar som försäkringsbolagen betalade för vattenskador i Finland, inkl. Åland, sammanlagt 174 miljoner euro, den högsta summan i historien. Året var även det första då dessa kostnader var högre än försäkringskostnaderna för brandskador.

 

  • Vattenskador är mycket kostsamma för samhällsekonomin och försäkringsbolagen. För de flesta människor och familjer är husköp den största och viktigaste investeringen i livet och även om de allra flesta har försäkring är en vattenskada alltid till mycket besvär och skapar kostnader, säger Mats Löfström.

För att säkra sig mot vattenskador har många gått in för att använda så kallade vattenfelsbrytare. En vattenfelsbrytare är en apparat som monteras i fastighetens vattensystem och som analyserar vattenflödet i fastighetens ledningar. Apparaten kan med hög noggrannhet alarmera om läckage och då bryta vattentillförseln vid behov för att undvika skador. I Norge finns det lagstadgat krav på vattenfelsbrytare i nybyggda hus sedan 2010. Löfström frågade hur regeringen ser på skapandet av en likadan regel i Finland.

 

  • Obligatoriska vattenfelsbrytare i nya fastigheter skulle vara en proaktiv lösning som kunde bespara familjer, försäkringsbolag och samhällsekonomin mycket tid och pengar. En installation av vattenfelsbrytare ökar byggkostnaderna för ett nybyggt egnahemshus med runt 1000 euro i dagens läge, men apparaten kan förhindra skador på mycket större summor och skulle mycket sannolikt betala tillbaka sig genom sänkta försäkringspremier, säger Löfström.

 

Enligt nuvarande förslag på nya förordningar om fastigheters vatten- och avfallsteknik kommer inget krav på vattenfelsbrytare att införas i den förnyade markanvändnings- och bygglagen 1 januari 2018.

 

  • Det är viktigt att ta fungerande tekniska lösningar i bruk som förhindrar att de samhälleliga kostnaderna för vattenskador ökar i nuvarande takt. Om man ska införa nya regler måste man alltid säkerställa att det finns en klar motivering för dem. Det kan man med detta då den samhällsekonomiska nyttan skulle vara verkligt stor. 174 miljoner euro per år en mycket stor summa för samhället, säger Löfström.

 

  • Då många fastigheter nu blir äldre finns risken för att kostnaderna ytterligare kommer att stiga. De frivilliga program vissa försäkringsbolag idag erbjuder genom att gratis installera vattenfelsbrytare i gamla hus för att förhindra vattenskador är därför behjärtansvärda för hela samhällsekonomin, säger Löfström.

 

Mats Löfström besökte i december det åländska företaget Leakomatic, som är en av de största aktörerna i Finland på vattenfelsbrytare, för att bekanta sig med produktionen och tekniken.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30