Det behövs mer satsningar på trafiknätet 

19.12.2017 kl. 13:48
Riksdagen har i dag röstat om kommunikationsministeriets huvudklass i budgetförslaget för nästa år. Regeringen har utökat kommunikationsministeriets budget, men tyvärr är det fortfarande inte tillräckligt för att minska reparationsskulden

 

 

– I ett land som Finland med långa avstånd och en exportberoende industri är goda vägförbindelser en av förutsättningarna för ett fungerande samhälle och ekonomisk tillväxt. Satsningar på infrastruktur är i allra högsta grad också investeringar som gagnar det finländska näringslivet, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP).

 

Riksdagen har i dag röstat om kommunikationsministeriets huvudklass i budgetförslaget för nästa år. Regeringen har utökat kommunikationsministeriets budget, men tyvärr är det fortfarande inte tillräckligt för att minska reparationsskulden, anser Blomqvist.

Speciellt det lägre vägnätet är i dåligt skick och skulle behöva tilläggssatsningar.

 

I debatten om kommunikationsministeriets budgetmoment som ägde rum på måndagen frågade Thomas Blomqvist av den ansvarige ministern Anne Berner när Hangö-Hyvingebanans elektrifiering kunde tänkas ske, då ministeriet inte heller i det här budgetförslaget har reserverat pengar för projektet.

– Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan är en investering som skulle ha en stor samhällsekonomisk nytta. Hangö hamn är en betydande import- och exporthamn, men den är beroende av fungerande transporter på järnvägen och på landsväg. Därför är det viktigt att den här järnvägssträckningen elektrifieras och att också riksväg 25, som belastas av en stor mängd tung trafik till Hangö hamn förbättras, säger Blomqvist. 

Kustbanan är en annan bansträckning som vi ska satsa på. Det bör byggas dubbla spår på flera platser och banan behöver grundförbättras.

– Jag vill understryka att vi ska satsa på den befintliga infrastrukturen, i det här fallet Kustbanan, och förbättra den i stället för att planera en parallell bansträckning. I flera utredningar om hur reparationsskulden ska åtgärdas, har man konstaterat att vi ska satsa på den befintliga infrastrukturen i stället för att bygga nytt.

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00