Det behövs mer satsningar på trafiknätet 

19.12.2017 kl. 13:48
Riksdagen har i dag röstat om kommunikationsministeriets huvudklass i budgetförslaget för nästa år. Regeringen har utökat kommunikationsministeriets budget, men tyvärr är det fortfarande inte tillräckligt för att minska reparationsskulden

 

 

– I ett land som Finland med långa avstånd och en exportberoende industri är goda vägförbindelser en av förutsättningarna för ett fungerande samhälle och ekonomisk tillväxt. Satsningar på infrastruktur är i allra högsta grad också investeringar som gagnar det finländska näringslivet, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP).

 

Riksdagen har i dag röstat om kommunikationsministeriets huvudklass i budgetförslaget för nästa år. Regeringen har utökat kommunikationsministeriets budget, men tyvärr är det fortfarande inte tillräckligt för att minska reparationsskulden, anser Blomqvist.

Speciellt det lägre vägnätet är i dåligt skick och skulle behöva tilläggssatsningar.

 

I debatten om kommunikationsministeriets budgetmoment som ägde rum på måndagen frågade Thomas Blomqvist av den ansvarige ministern Anne Berner när Hangö-Hyvingebanans elektrifiering kunde tänkas ske, då ministeriet inte heller i det här budgetförslaget har reserverat pengar för projektet.

– Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan är en investering som skulle ha en stor samhällsekonomisk nytta. Hangö hamn är en betydande import- och exporthamn, men den är beroende av fungerande transporter på järnvägen och på landsväg. Därför är det viktigt att den här järnvägssträckningen elektrifieras och att också riksväg 25, som belastas av en stor mängd tung trafik till Hangö hamn förbättras, säger Blomqvist. 

Kustbanan är en annan bansträckning som vi ska satsa på. Det bör byggas dubbla spår på flera platser och banan behöver grundförbättras.

– Jag vill understryka att vi ska satsa på den befintliga infrastrukturen, i det här fallet Kustbanan, och förbättra den i stället för att planera en parallell bansträckning. I flera utredningar om hur reparationsskulden ska åtgärdas, har man konstaterat att vi ska satsa på den befintliga infrastrukturen i stället för att bygga nytt.

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Ramarna för statsfinanserna 2014-2017

Gruppanförandet framfört av riksdagsledamot Mats Nylund 9.4 2013.
09.04.2013 kl. 15:00

Den internationella energi- och klimatpolitiken.

Riksdagsledamot Christina Gestrin framförde gruppanförandet i remissdebatten om den nationella energi- och klimatpolitiken 3.4 2013.
03.04.2013 kl. 15:00

Boende till skäligt pris.

Riksdagsledamot Astrid Thors. Gruppanförande 20.3 2013 i debatten om interpellation om boende till skäligt pris.
20.03.2013 kl. 14:38

Regionförvaltningsreformen

Gruppanförande 5.3 2013 hållet av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos. Tema: Statsrådets redogörelse till riksdagen om verkställandet och utfallet av regionförvaltningsreformen
05.03.2013 kl. 15:12

Gruppanförande om butikernas öppettider 20.2 2013

Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars. Då butikernas öppettider liberaliserades 2009 förutsatte riksdagen att regeringen inom tre år avger en redogörelse för vilka effekterna blev i ett tiotal uppräknade avseenden. Det måste kunna sägas rent ut att den redogörelse som nu föreligger i några avseenden är en lätt besvikelse. Några av de centrala effekterna har egentligen inte utretts alls.
20.02.2013 kl. 15:00

Inerpellation om regeringens ekonomiska- och industripolitik

Gruppanförande den 13.2 2013. Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars.
13.02.2013 kl. 14:00

Gruppanförande vid riksmötets öppningsdebatt

Gruppordförande Mikaela Nylander höll svenska riksdagsgruppens anförande i samband med riksmötets öppning 12.2 2013
12.02.2013 kl. 14:00