Vår simtur bland krokodilerna

12.12.2017 kl. 16:38
Spjälgardinen rullas upp i fönstret i det sovjetiska konsulatet på Vårdbergsgatan i Åbo. Videokamerans röda lampa börjar blinka och mannen bakom filmar systematiskt alla oss, som samlats för att demonstrera mot våldsamheterna i Vilnius, denna januaridag 1991.

Ett år senare var de baltiska länderna åter fria, Sovetunionen fanns inte längre. Den nya världsordningen började ta form. En Boris Jeltsin ledde nu sitt Ryssland, men i Kremls korridorer tydde odören från oligarkernas dyra rakvatten och från den ibland impulsive presidentens måltidsdrycker på, att makten kanske också fanns någon annanstans.

 

Sedan år 2000 - och inte minst idag - behöver man inte tveka på den punkten. Vladimir Putins position är så stark att ingenting, trots ökande inrikespolitiska och ekonomiska problem, hotar hans återval för en fjärde period  om tre månader. Han lanserade sin kandidatur i Gaz-bilfabriken senaste onsdag med en sådan koreografi att kulten kring Kim Jong-Un i en jämförelse nästan framstår som ogenomtänkt.

 

Men ändå litar inte etablissemanget på att Putin är tillräckligt överlägsen. Alltså röjer man med svepskäl undan potentiella motkandidater - såsom Alexej Navalnyj - som kan tänkas komma med pinsam kritik i kampanjen. För syns skull får en handfull alternativ ställa upp, men någon synlighet i statsägd rysk media får de självfallet inte.

 

Med Putin vid makten ända till 2024 - åtminstone - får vi kallt räkna med att Ryssland fortsätter bete sig som en förödmjukad björn. Man vill tas på allvar, betraktas som en stormakt och som en del av lösningen på globala problem. Allt man gör - eller låter bli att göra - har en mening. Därför kan det som för oss verkar oberäknerligt och gåtfullt för Ryssland själv vara bara konsekvent och logiskt. Och framförallt drivet av nationella intressen, maktpolitik.

 

Vi har sett detta komma. Putins tal på säkerhetskonferensen i Munchen 2007 var ett  startskott för det, som skulle bli kriget i Georgien 2008,  annekteringen av Krim 2014 och skumraskaktiviteten i östra Ukraina. Massiv miltär upprustning, förhärligandet av Rysslands fornstora roll och en ny kallakrigsretorik mot USA - där man inte är ett skvatt fiffigare på den tweetande andra sidan heller - hör till bilden.

 

I Finland har vi kommit undan med kortvariga, men dokumenterade kränkningar av vårt luftrum - som Ryssland alltid blånekar till. Tidpunkten för kränkningarna är sällan en slump: i juni 2015 hälsade man på samma dag som vår nya försvarsminister gifte sig, i oktober 2016 samtidigt som Finland och USA undertecknade en avsiktsdeklaration om utvidgat militärt samarbete. Den 5 december i år valde en statsägd Tupolev TU-154 att förhandsgratulera oss på 100-årsdagen genom att flyga en halv minut i blåvitt luftrum utanför Borgå.  

 

Det nya ryska propaganda- och påverkningsredskapet är såklart hybridverksamheten, speciellt i sociala medier. Trots att Ryssland blånekar till också detta finns bevis på ett statslett nättrollande i syfte att förvirra folkopinionen i länder, som skall rösta i fria val. I USA beräknas 126 miljoner människor inför presidentvalet i fjol ha sett sådana nätsidor, många av dem välkamouflerade på Facebook, som hade rysk härkomst och spred rappakalja om Hillary Clinton.

 

Vi vet hur det gick.

 

Samma aktivitet föregick den brittiska brexitomröstningen, det franska presidentvalet och det tyska Bundestagsvalet. Sveriges statsminister Stefan Löfven varnade redan för ett år sedan för att Ryssland försöker påverka också nordiska val. Om vårt presidentval finns på listan återstår att se. Mardrömmen är såklart vad som kunde hända om vi i strid med allt förstånd en dag skulle arrangera en folkomröstning om NATO-medlemskap.

 

Vad vi dock idag vet är att det i Helsingfors  nygrundade Centret för bekämpande av hybridhot inte faller vår östgranne i smaken. Den falska hemsidan, www.hybridcoe.ru, är en domainadress som inte ens försöker dölja varifrån dessa virtuella sagoberättelser om EU och NATO härstammar.

 

Med allt detta sagt är det ändå klart, att Finland alltid skall ha goda relationer till också grannen i öster. Mycket kan man påverka här i världen, men inte sin geografi. Under det kalla kriget betydde detta en delikat lindans, på gränsen till frivillig underkastelse. Idag såsom EU-medlem och partnerskapsland med såkallade avancerade möjligheter med NATO har vi ett annat läge då geopolitiken, maktpolitiken,  åter klampar in i de politiska salongerna. Vi godkänner utan att darra på manschetten EU:s handelssanktioner - som självfallet också drabbar oss - då Ryssland spelar hazard med folkrättens principer om länders territoriella okränkbarhet.

 

Inte desto mindre har Finland och Ryssland våra goda bilaterala relationer. Det betyder inte att man skulle acceptera den putinistiska maktutövningen. Men  just tack vare gott grannelag kan vi vara raka mot varandra och nämna saker med sina rätta namn.  Förra  riksdagsledamoten och vetenskapsmannen Nils Meinander (1910-85) lär vara pappa till talesättet: "Den som bor vid flodstranden måste lära sig simma med krokodilerna".

 

Så är det än idag - även om videokamerans röda lampa slocknat bakom spjälgardinen på Vårdbergsgatan.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15