Finland och Sverige har mycket kommunikationer och ett stort handelsutbyte med varandra. Därför påverkar de höjda farledsavgifterna också Finland. Sjöfartsverkets beslut höjer inte bara farledsavgifterna utan inför också en ny modell för att räkna ut dem.
- Chockhöjningen av avgifterna, som för vissa rederier kan komma att fördubblas, kommer införas från och med 1 januari 2018, alltså med drygt sex veckors framförhållning. Rederier, med trafik mellan Finland och Sverige, kommer då att få se sina årliga farledsavgiftskostnader öka med många miljoner kronor, per rederi. Det är mycket allvarligt för sjöfarten, säger Mats Löfström, Ålands riksdagsledamot och medlem av kommunikationsutskottet.
Sveriges höjda farledsavgifter kommer inte enbart påverka utrikeshandeln. Avgifterna riskerar också att i förlängningen bidra till att minska kulturutbytet mellan våra länder då de indirekt fördyrar kommunikationerna.
- Våra två länder har en fantastisk gemensam historia. De djupa och utmärkta förbindelserna mellan våra två länder upprätthålls inte bara av politiker och diplomater, utan av den stora allmänheten som regelbundet besöker varandras länder. Det är viktigt att vi inte försvårar det utbytet genom att fördyra kommunikationerna på ett oproportionerligt sätt, säger Löfström.
Riksdagsledamot Mats Löfström har idag tillsammans med riksdagsledamöterna Wille Rydman, Ville Skinnari, Joakim Strand och Peter Östman sänt ett brev till sjöfartsverket gällande farledsavgifterna.
- Vi hoppas att Sverige ännu kan ompröva beslutet om att höja farledsavgifterna nästa år så att man inte försvårar för sjöfarten mellan Finland och Sverige, säger Löfström.