Huvudstadsregionen behöver en satsning på kustbanan

17.11.2017 kl. 14:30
Pendlarna på kustbanan har det inte lätt. Sedan mars 2016 har tågen åkt förbi hållplatserna i Mankby och Bobäck i Kyrkslätt, efter att HRT:s styrelse i november 2015 beslöt att dra in bägge.

Samtidigt skapades det längsta hållplatslösa tågbaneavsnittet i hela huvudstadsregionen. Ärendet skulle omprövas när de nya Flirt-tågen togs i bruk, men nu har både VR och Trafikverket sagt nej till att lokaltågen skulle stanna i Mankby och Bobäck. Enligt riksdagsledamot och Kyrkslätts kommunfullmäktigeordförande Anders Adlercreutz är motiveringarna ohållbara.

−    - Motiveringen till att inte låta lokaltågen stanna i Mankby och Bobäck haltar rejält. Orsaken anges i stort vara att Y-tågens tidtabell skapar problem och inte möjliggör extra stoppar. Bägge hållplatserna var i bruk tidigare då det ”gamla” Y-tåget gick och alla tåg kunde samsas utan problem. I stället för att utveckla trafiknätverket i huvudstadsregionen väljer man att nedmontera det. Utvecklingen går i helt fel riktning, säger Adlercreutz. 

Kustbanan mellan Helsingfors och Åbo är en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland och med en grundförbättring kunde kapaciteten ökas. Det skulle också lösa lokaltrafikens problem. Regeringen väljer dock att prioritera annorlunda: igår beslöt regeringen om att bevilja 139 miljoner euro till Kirri-Tikkakoski-motorvägen. 

  •         Miljonsatsningen på motorvägen är säkert behövlig, men visar samtidigt var den politiska viljan finns. Vi har en växande huvudstadsregion och behovet att pendla inom regionen är stort. Nu är människor tvungna att välja bilen i stället för tåget, vilket inte är hållbart vare sig ur ett miljö- eller ekonomiskt perspektiv. För att möjliggöra en verkligt livskraftig region skulle det vara skäl att tänka om. Jag uppmanar regeringen att se huvudstadsregionens verklighet, kustbanan behöver ett spårpar till. 
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Remissdebatt om den femte tilläggsbudget

Grupprepresentanterna gavs möjlighet till 2 minuters kommentar. Gruppordförande Anders Adlercreutz höll Svenska riksdagsgruppens taltur.
08.09.2020 kl. 16:16

Remissdebatt fjärde tilläggsbudgeten 10.6.2020

Gruppanförande hölls av riksdagsledamot Joakim Strand.
10.06.2020 kl. 15:27

Responsdebatt om planen för de offentliga finanserna

Gruppanförandet 9.6.2020 hölls av ledamot Veronic Rehn-Kivi Gruppanförande, Veronica Rehn-Kivi, Svenska riksdagsgruppen
09.06.2020 kl. 15:30

Aktualitetsdebatt om EU:s återhämtningsfond 4.6.2020

Gruppanförande i tvåspråkig version. Gruppanförandet hållet av Eva Biaudet.
04.06.2020 kl. 17:15

Statsrådets redogörelse om beredskap i EU:s stridsgrupp 1.7–31.12.2020

Gruppanförande 6.5.2020, Eva Biaudet, Svenska riksdagsgruppen
06.05.2020 kl. 18:00

Regeringens exitstrategi, coronakrisen

Remissdebatt 6.5.2020, gruppanförande, Anders Adlercreutz
06.05.2020 kl. 14:57

Planen för de offentliga finanserna för 2021-2024

Gruppanförande 21.4.2020, Veronica Rehn-Kivi, Svenska riksdagsgruppen
21.04.2020 kl. 15:00