Huvudstadsregionen behöver en satsning på kustbanan

17.11.2017 kl. 14:30
Pendlarna på kustbanan har det inte lätt. Sedan mars 2016 har tågen åkt förbi hållplatserna i Mankby och Bobäck i Kyrkslätt, efter att HRT:s styrelse i november 2015 beslöt att dra in bägge.

Samtidigt skapades det längsta hållplatslösa tågbaneavsnittet i hela huvudstadsregionen. Ärendet skulle omprövas när de nya Flirt-tågen togs i bruk, men nu har både VR och Trafikverket sagt nej till att lokaltågen skulle stanna i Mankby och Bobäck. Enligt riksdagsledamot och Kyrkslätts kommunfullmäktigeordförande Anders Adlercreutz är motiveringarna ohållbara.

−    - Motiveringen till att inte låta lokaltågen stanna i Mankby och Bobäck haltar rejält. Orsaken anges i stort vara att Y-tågens tidtabell skapar problem och inte möjliggör extra stoppar. Bägge hållplatserna var i bruk tidigare då det ”gamla” Y-tåget gick och alla tåg kunde samsas utan problem. I stället för att utveckla trafiknätverket i huvudstadsregionen väljer man att nedmontera det. Utvecklingen går i helt fel riktning, säger Adlercreutz. 

Kustbanan mellan Helsingfors och Åbo är en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland och med en grundförbättring kunde kapaciteten ökas. Det skulle också lösa lokaltrafikens problem. Regeringen väljer dock att prioritera annorlunda: igår beslöt regeringen om att bevilja 139 miljoner euro till Kirri-Tikkakoski-motorvägen. 

  •         Miljonsatsningen på motorvägen är säkert behövlig, men visar samtidigt var den politiska viljan finns. Vi har en växande huvudstadsregion och behovet att pendla inom regionen är stort. Nu är människor tvungna att välja bilen i stället för tåget, vilket inte är hållbart vare sig ur ett miljö- eller ekonomiskt perspektiv. För att möjliggöra en verkligt livskraftig region skulle det vara skäl att tänka om. Jag uppmanar regeringen att se huvudstadsregionens verklighet, kustbanan behöver ett spårpar till. 
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Gruppanförande 10.11.2010

Gruppanförande i remissdebatten om förslaget till fjärde tilläggsbudget för 2010 och komplettering till budgetförslaget för 2011
11.11.2010 kl. 14:12

Metropolpolitik

I Svenska akademiens ordlista står det att metropol betyder huvudstad eller storstad. Under de senaste åren har ordet metropol blivit ett begrepp i den politiska debatten som ofta förknippats med en vilja eller ett tryck att från statens håll öka styrningen i Helsingforsregionen.
09.11.2010 kl. 15:06

Gruppanförande 27.10.2010

Gruppanförande i debatten om den ekonomiska politiken inom Europeiska unionen och euroområdet
29.10.2010 kl. 12:55

Gruppanförande 20.10.2010

Gruppanförande i debatten om en internationell livsmedelsstrategi
20.10.2010 kl. 15:50

Gruppanförande 13.10.2010

Gruppanförande i aktualitetsdebatten om målen för den grundläggande utbildningen
13.10.2010 kl. 15:30

Gruppanförande 12.10.2010

Gruppanförande i interpellationsdebatten om rening av avloppsvatten i glesbygden
12.10.2010 kl. 15:35

GRUPPANFÖRANDE 29.9.2010

Gruppanförande i debatten om Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i EU:s militära krishanteringsinsats Eunavfor Atalanta
05.10.2010 kl. 09:05