Jamaicaregering väntar Tyskland

26.09.2017 kl. 15:09
För fyra år sedan var jag på plats i Berlin för att delta i det tyska liberala partiet FDPs valvaka i samband med valet till Förbundsdagen. Partiet ingick då som koalitionspartner i Angela Merkels andra regering och hade 93 riksdagsledamöter och fem ministerposter

Man hade dock haft en jobbig tid i regeringen och partiet kämpade i motvind i valkampanjen. Alla visste att det skulle gå dåligt för partiet, men ingen hade förväntat sig att det skulle gå så dåligt som det gick. Partiet tappade från 14,6 % till 4,8 % och föll under 5 %-spärren. Samtliga riksdagsledamöter föll ur och flera hundra personer blev av med jobbet den kvällen. Stämningen i salen påminde snarare om en väntsal till tandläkaren för rotfyllningar, än en valvaka. Det var en brutal kväll politiskt.

 

I söndags var det val i Tyskland igen. Den här gången hade jag inte möjlighet att vara på plats i Berlin, men stämningen måste ha varit den rakt motsatta på FDPs valvaka den här gången då partiet kom tillbaka med besked med 11 %. En av partiets mest prominenta politiker, Alexander Graf Lambsdorff, sa till mig efter förlusten 2013 att regera med Angela Merkel är som att regera med en svart änka. Man överlever inte politiskt. Det här fick tyska Socialdemokraterna känna av den här gången. Med bara drygt 20 % av rösterna gjorde partiet, efter att ha varit i koalition med Merkel, sitt sämsta valresultat någonsin. Valet blev inte heller en framgång för Merkels CDU. Även om CDU blev det klart största partiet tappade man stort från 41,5 % till 33 %. Det sammanlagda stödet för de två stora traditionella partierna, som på 1970-talet var 90 %, blev i söndagens val inte ens 55 %.

 

Ytterhögerpartiet Alternativ für Deutschland var valets största vinnare då de nu för första gången tar plats i Förbundsdagen. I och med det finns det för första gången sedan 1945 ett ytterhögerparti representerat i Tysklands riksdag. Stödet de fick, 13 %, var lite större än väntat. Partiet kommer skaka om det politiska Tyskland och den politiska debatten riskerar att fortsätta bli tuffare.

 

Regeringsbildningen kommer bli svår. Det finns egentligen enbart två alternativ till regeringar. Den ena möjligheten är att nuvarande, Grosse Koalition med Merkels CDU och Socialdemokraterna, fortsätter. Socialdemokraterna har dock sagt att de vill gå i opposition. Det gör i så fall att det i praktiken bara återstår ett annat alternativ, en så kallad Jamaicaregering (kallad så efter partiernas färger) med CDU (svart), FDP (gul) och Gröna (grön). Om det bara finns ett reellt regeringsalternativ kommer förhandlingarna bli jobbiga eftersom alla vet sitt pris. En sådan regering kommer inte heller att bli lätt att sy ihop p.g.a. stora skillnader i prioriteringarna mellan marknadsliberala FDP, miljöfokuserade gröna och konservativa CDU. Alla partier är EU-positiva, men skiljer sig mycket också i EU-politiken. FDP har tidigare öppet föreslagit att Grekland borde sparkas ur eurozonen. En sådan regering kan således bli slitsam för Merkels EU-ledarskap.

 

Å andra sidan är både FDP och Gröna dynamiska partier med duktiga partiledare som kan komplettera Merkel. En sådan regering kunde bli en positiv överraskning både för Tyskland och EU. Att CDU blev störst gör att Merkel kan fortsätta som förbundskansler, vilket är viktigt för stabiliteten i Europa. Angela Merkel behövs som ledare i världen och jag ser fram emot att hon kan fortsätta som förbundskansler
Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15