Löfström föreslår kostnadseffektivt incitament för att öka antalet elbilar

08.05.2017 kl. 12:30
Mats Löfström, Svenska riksdagsgruppens andre vice ordförande och medlem av riksdagens kommunikationsutskott, har lämnat ett skriftligt spörsmål till regeringen i ärendet och förbereder också en åtgärdsmotion.

 

 

Arbetet med att bygga ut infrastrukturen för alternativa bränslen i Finland börjar ta form och nyligen meddelade arbets- och näringsministeriet att de stöder ett spetsprojekt för att utveckla laddningsinfrastrukturen för elbilar. Än så länge är antalet elbilar i Finland relativt lågt, och den stora utmaningen består fortfarande i att skapa fler incitament för att välja elbilar.

 

En förhållandevis enkel satsning som skulle tjäna som ett gott incitament, kunde vara att laddning av egen elbil på arbetsplatser inte skulle utgöra en skattepliktig naturaförmån för arbetstagaren. Om arbetsgivare vill erbjuda sina arbetstagare att bekosta elström på arbetsplatsen för att ladda arbetstagares egen bil, anses det idag vara en sådan förvärvsinkomst som arbetstagaren skall förmånsbeskattas för.

 

-    Om möjligheten fanns att istället klassificera laddningspunkter åt

anställda som sedvanlig personalförmån, kunde åtgärden utgöra ett enkelt incitament för företagare att investera i laddningsstationer vid sina arbetsplatser. På så vis skulle det fungera som ett bra komplement till de satsningar som görs för att förbättra laddningsinfrastrukturen, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

-    Framförallt skulle möjligheten för arbetstagare att ladda sin bil

på arbetsplatsen, utan att bli förmånsbeskattad för elen, göra vardagen enklare och i sin tur locka ännu fler att investera i en elbil då man idag ofta oroar sig för var, förutom i hemmet, man kan ladda bilen om strömnivån blir låg. Satsningen skulle också vara kostnadsmässigt skälig och försvarbar i förhållande till att åtgärden i praktiken kan bidra till att öka antalet elbilar i Finland.

 

-    En sådan möjlighet skulle också ge företag med en stark miljöprofil

ytterligare konkreta verktyg att höja sitt miljö- och klimatarbete.

Världen står inför en enorm klimatutmaning, istäcket i Arktis smälter i alarmerande takt och det behövs därför så många konkreta, snabba och enkla åtgärder som möjligt vid sidan av de stora strategierna.

 

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30