Nya tag mot överskuldsättning

23.04.2017 kl. 09:30



I Finland har vi misslyckats med att förebygga överskuldsättning. Redan över 370 000 personer har betalningsstörningar och antalet ökar år för år.

Enligt den gällande lagstiftningen är en betalningsanmärkning i kraft huvudsakligen två till fyra år. Betalningsanmärkningarna kan vara i kraft i flera år även efter att den fordran som orsakat anteckningen har betalats. Att små betalningsförsummelser stämplar människor i åratal är oskäligt och går emot den allmänna rättskänslan. Betalningsanmärkningar förhindrar bland annat beviljandet av bostadslån och hemförsäkring, införskaffandet av kreditkort och att köpa på avbetalning. Anmärkningarna leder även till andra negativa ekonomiska dynamiska effekter.

Vi måste ändra på samhällets synsätt på att ha betalningssvårigheter. Skammen över att ha ekonomiska problem leder till att personer med skuldproblem inte vågar eller vill söka hjälp. Istället för att misstagen lämnar oskäliga, åratal giltiga negativa betalningsanmärkningar i ett register borde vi koncentrera oss på att hjälpa våra överskuldsatta medborgare.

I värsta fall förorsakar betalningsstörningar utslagning och en skuldspiral, som även blir dyrt för samhället. I Finland har vi tiotusentals utslagna unga. Våra ungdomar är vår framtid, men samtidigt finns det en oro hos ungdomarna inför framtiden. Den oro betalningsstörningarna medför är ett orosmoment som enkelt kunde avlägsnas.

Vi borde koncentrera på att hjälpa överskuldsatta framåt i livet istället för att gräva deras grop ännu djupare. Med att väsentligt förkorta giltighetstiden för anmärkningarna kan vi på ett konkret sätt stöda medborgare med ekonomiska problem.

Jag understöder även tanken på ett positivt kreditregister. I de flesta europeiska länder finns redan ett positivt kreditregister. I Sverige är positiva kreditupplysningar tillgängliga för alla. Finland borde ta exempel av Sverige och möjliggöra ansvarsfull kreditgivning samtidigt som överskuldsatta medborgare stöds.

Personligen har jag kommit i kontakt med problematiken kring betalningsstörningar då jag under min studietid arbetade på en banks juridiska avdelning med bland annat indrivning. Det var tråkigt att se hur relativt små försummelser ofta ledde till överskuldsättning och hur betalningsstörningar påverkade vardagen negativt för många på många olika sätt.

Under de senaste två åren har jag diskuterat dessa frågor med kolleger över partigränserna och med flera sakkunniga och upplever att det finns en vilja att ta tag i dessa saker. Jag har nyligen ställt ett skriftligt spörsmål om betalningsstörningarnas giltighetstider och om att införa ett positivt kreditregister. Svaret på spörsmålet tyder på att regeringen inte fullt ut förstått problematiken kring dessa frågor. I svaret konstaterades ändå att vid halvtidsöverläggningarna i Sipiläs regering behandlas olika lösningsmodeller för att utveckla ställningen för gäldenärer med betalningsstörningar. Det återstår att se vad detta betyder i praktiken. Jag kommer att fortsätta arbeta för att få bort skammen över att ha betalningsstörningar och för att hjälpa våra överskuldsatta medborgare framåt i livet. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15