Ljus i tunneln

27.03.2017 kl. 13:20
Det har nu gått åtta år sedan världen gick in i den värsta ekonomiska krisen sedan andra världskriget. På Åland kan man nästan fråga sig, vilken kris?

Vi har på det stora hela klarat oss helskinnade genom krisen realekonomiskt och i synnerhet privatekonomiskt. Det ska vi vara mycket tacksamma för, och det finns flera delförklaringar till varför vi klarat oss bättre än många andra. I de s.k. krisländerna i södra Europa har man dock kämpat med arbetslöshetsnivåer på över 20 %. Också i Finland har vi kämpat med en sviktande ekonomi och hög arbetslöshet.

 

Nu syns ändå äntligen lite riktigt ljus i tunneln i krisländerna, Europa som helhet och i Finland. Den europeiska ekonomin växer för tillfället, för första gången sedan 2008 snabbare än den amerikanska, och samtliga 28 EU länder har tillväxt. EU kommissionens senaste prognos från februari pekar också på att samtliga EU länder kommer fortsätta att ha tillväxt 2017 och 2018.

 

Det är inte enbart BNP:n som ökar, utan det skapas också arbetsplatser. Den europeiska statistikmyndigheten Eurostat meddelade för två veckor sedan att antalet anställda aldrig tidigare varit så högt i EU som nu. 232,9 miljoner människor är i arbete. Arbetslösheten är fortfarande hög, i synnerhet i vissa länder, men den minskar nu i nästan alla länder. Tyskland har de högsta sysselsättningssiffrorna sedan återföreningen.

 

Finland är inget undantag, utan det nya året har ekonomiskt startat ganska bra. I tisdags meddelade Arbets- och näringsministeriet att antalet arbetslösa i Finland nu är 332 000 stycken. Det är väldigt många, men ändå 28 800 färre än året innan. Också ungdomsarbetslösheten och långtidsarbetslösheten är på nedåtgående. Trenden går alltså i rätt riktning. Tullens uppgifter visar också att exporten ökar, även om handelsbalansen ännu är negativ. De här positiva signalerna är mycket glädjande.

 

Men trots det här är Finlands ekonomi ändå rätt svag i ett jämförande perspektiv. Finlands BNP var i slutet av året bara 95,3 % i jämförelse med nivån år 2008. Vår BNP är alltså fortsättningsvis mindre än då krisen inleddes. I Sverige är samma siffra 114,9 %. Sveriges återhämtning sedan krisen är smått otrolig och man gjorde ifjol ett budgetöverskott på 85,3 miljarder kronor. Finlands budgetunderskott har minskat lite, men var ändå 4,9 miljarder euro ifjol. Finland har således en god bit kvar till Sveriges siffror och det finns ingen möjlighet för politiker och arbetsmarknadsparter att vila på lagrarna. Tvärtom behöver en ännu högre växel sättas in i reformarbetet, så att vi slår vakt om välfärdssamhället också på längre sikt.

 

Vad behöver då göras. Mycket behöver göras på arbetsmarknaden. Trots över 300 000 arbetslösa finns nästan 110 000 lediga jobb anmälda till arbets- och näringsbyråerna. Det här visar att vi har problem med styvhet i arbetsmarknaden, flitfällor, att mobiliteten inte fungerar och att vi har en utbildningsmissmatch. Alla arbetskraftsbyråer fungerar heller inte optimalt då det gäller att matcha jobbsökande till ledigt jobb. Här finns alltså mer jobb att göra.

 

Det jobbet blir ändå både lättare och mer motiverande att göra då siffrorna pekar i positiv riktning och då det kommer positiva nyheter. Förra veckan meddelade bilfabriken i Nystad att man fått ännu ett nytt kontrakt av Mercedes. Jag hade förmånen att besöka fabriken i höstas då man meddelade att man kommer anställa tusen personer. Förra veckans besked betyder ytterligare tusen, och det här har inte varit den enda glädjande nyheten i ekonomin. Det gäller nu att ta fasta på dessa ljusglimtar för att skapa nödvändig framtidstro för att fortsätta arbeta med att tackla samhällets utmaningar. Mycket återstår att göra, men ljus syns nu i tunneln både i Europa och Finlands ekonomi.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35