Skritligt spörsmål: Polisens verksamhetspunkter i östra Nyland

17.03.2017 kl. 13:59
Riksdagsledamot Mikaela Nylander inlämnade i dag ett skriftligt spörsmåk gällande polisservice i östra Nyland

 

Till riksdagens talman

 

Enligt uppgifter i offentligheten (tidningen Keski-Uusimaa och Svenska Yle) kommer polisstationerna i Lovisa, Träskända och Nurmijärvi att mista största delen av kundservicen och endast bli arbets- och pauslokaler för poliser.  Full polisservice skulle i östra Nyland i framtiden enbart finnas i Borgå, Hyvinge och Vanda. Enligt det uppgifter som finns i offentligheten skulle detta föreslås i en intern utredning som gjorts av en Vandabaserad arbetsgrupp inom polisen.

 

Svenska riksdagsgruppen har under flera riksdagsperioder godkänt olika reformer inom polisförvaltningen. Reformerna har haft som entydig målsättning att trygga resurserna för polisens fältarbete och serviceverksamheten i regionerna.

 

Ifall flera av polisen verksamhetspunkter i östra Nyland nu nedmonteras i enlighet med den interna rapporten, är utvecklingen helt motstridig med de tidigare reformernas syfte. Detta är ytterst oroväckande. Vad är det som sker inom polisförvaltningen jus nu? Håller man på att utan någon offentlig debatt centralisera verksamheten till färre verksamhetspunkter?

 

Servicen inom polisväsendet bör tryggas i hela Nyland. Samtidigt bör också den svenskspråkiga befolkningens rätt till service på sitt eget modersmål tryggas.

 

Med hänvisning till det som anförs ovan får jag i den ordning 27 § riksdagens arbetsordning föreskriver ställa följande spörsmål till den minister som saken gäller:

 

 

Hur ämnar regeringen säkerställa att hela Nyland, inklusive östra Nyland, har tillgång till polisservice? Hur ämnar ministern säkerställa att tillgången till svenskspråkig service tryggas i Nyland?

 

 

Helsingfors den 17 mars 2017

Mikaela Nylander /sv

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35