Bra öka antalet ministrar, men varför först nu?

12.03.2017 kl. 14:04
Svenska riksdagsgruppens ordförande Stefan Wallin säger att det är bra att regeringen kommit till insikt om att antalet ministrar är för litet och att man nu är beredd att öka antalet.

Enligt Wallin är det aldrig fel att ändra åsikt då man märker att man gjort en felaktig bedömning.

 

- Frågan är ändå varför regeringen inte alls ville lyssna på oss som redan på våren 2015 i samband med regeringsbildningen varnade statsministern för att alltför få ministrar kan leda till en omänsklig arbetsbörda för vissa. Mängden arbete för en regering har ju inte minskat, snarare tvärtom. Istället valde regeringen att experimentera med ministrarnas ork, vilket nu i och med arbets- och justitieminister Jari Lindströms sjukledighet visade sig vara direkt ansvarslöst, säger Wallin.

 

En annan fråga är varför regeringen just nu kommit till insikt om att antalet ministrar bör ökas?  Bara för några veckor sedan under riksdagsdebatten om lagberedningens kvalitet sade statsminister Sipilä att man nog klarar sig med det nuvarande antalet. Men när sannfinländarnas ordförandeskifte klarnade och den avgående ordföranden vill fortsätta i regeringen blev det plötsligt bråttom att tänka om. Det var alltså interna partipolitiska hänsyn, inte omtanken om regeringens funktionalitet, som i sista hand fick regeringen att göra sin kovändning.

 

Wallin håller med förra långvariga statsministern (1995-2003) Paavo Lipponen, som sagt att ett land som Finland behöver flere snarare än färre ministrar för att kunna maximera kontaktytorna med EU-kommissionen och kollegerna i övriga europeiska länder. Man kunde hoppas att också detta hade varit ett av regeringen Sipiläs motiv att nu återgå till normaltillstånd då det gäller regeringens storlek.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35