Pappersmonster

13.03.2017 kl. 14:01
Om någon undrar hur ett pappersmonster ser ut kan gå in på riksdagens hemsida. Där finns nu propositionen om vård- och landskapsreformen, en koloss på larvfötter som å ena sidan är svår att styra, å andra sidan svår att stoppa.

Det mesta är stort med den här reformen. 110 personer har jobbat i organisationen som haft i uppgift att ta fram förslaget på 1003 sidor. 40 miljoner euro lär ska ha varit budgeterat bara för det arbetet.

 

Propositionen innehåller ändringar och stiftandet av 34 olika lagar. Den 34:e lagen av dessa är förslaget om att ändra avräkningsgrunden för klumpsumman som naturligt fått mest uppmärksamhet i åländska media. Men, de andra 33 lagförslagen är inte heller på något vis oproblematiska, även om de inte lika mycket berör Åland. Därför kommer vård- och landskapsreformen att dominera riksdagens arbete under våren, också för dem som inte sitter i de berörda utskotten.

 

Efter en hel del diskussion är det social- och hälsovårdsutskottet som blir huvudutskott för riksdagens betänkande. Förvaltningsutskottet får nöja sig med att göra utlåtande. Detsamma gäller finansutskottet, arbetslivs- och jämställdhetsutskottet samt, så klart, grundlagsutskottet – utskottet där förra försöket till reform föll.

 

För mig är hela det här reformförslaget rätt förbluffande eftersom det så tydligt är så överoptimistiskt. Alla tiders största reform ska träda i kraft redan 1.1.2019, om 18 månader, men ingen verkar på riktigt veta hur det ska se ut i verkligheten. Kommunerna i Finland blir av med social- och hälsovården till nygrundade landskap som ska få direktvalda fullmäktigen. Men skillnaderna mellan landskapen är enorma. Mellersta Österbotten och Kajanaland får landskapsfullmäktige som representerar 70 000 invånare vardera, Nyland ett enda som representerar 1,6 miljoner. Trots det stöps alla landskap i princip samma form. Reformen betyder också att över 200 000 anställda över en natt byter arbetsgivare och flyttas in i en ny organisationsstruktur. Sug på den karamellen.

 

Riskfaktorn och utmaningen med tidtabellen är alltså enorm. Ändå ska reformen ge en bättre sjukvård. Den ska innebära valfrihet, ökad jämlikhet och tillgänglighet. Som grädde på moset ska den på sikt ge en inbesparing på tre miljarder euro på årsbasis. Raseborgs stadsdirektör Tom Simola slår huvudet på spiken då han i ett debattinlägg konstaterar: ”Vad avses med valfrihet, vad ska den gälla? Frågan är väl egentligen helt öppen, men många tror att den betyder att man kan välja att gå dit man vill och att någon annan betalar. Om detta skulle vara fallet, hade man sannolikt hittat på detta för länge sedan. Det ska finnas en betalare också framöver, vem är det, om det ska kosta 3 miljarder mindre?”

 

Valfriheten är Samlingspartiets villkor för att vara med och genomföra reformen. Men den delen av reformen är inte ens i riksdagen ännu och kommer kanske tidigast i sommar. Den helheten är också långt ifrån problemfri och borde inte hastas igenom, vilket också gäller reformen i övrigt. Man borde dessutom behandla förslagen samtidigt eftersom de så starkt hör ihop.

 

Att reformen trots allt tuffar vidare handlar mycket om den politiska prestigen. Regeringen höll redan på att falla en gång på grund av den. Den har också indirekt kostat en partiledare, Alexander Stubb. Ingen förutom Centern vill ha landskapsreformen, ingen förutom Samlingspartiet vill ha den föreslagna valfrihetsmodellen. 80 % av befolkningens representanter i riksdagen vill alltså inte ha de här två delarna, om de skulle behandlas separat. Nu packas de dock tillsammans genom att de två regeringspartierna håller varandra som gisslan och använder sannfinländarna, mest glada över att överhuvudtaget få vara med, som stödhjul. Tidernas största reform borde beredas parlamentariskt om den ska få ett bra utfall. Det görs den inte nu. Vissa skulle därför säga att det här reformförslaget är då politiken är som sämst.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30