Kvarkenrådet – som i praktiken alltså omfattar gamla Vasa län och motsvarande område på svenska sidan – är även ett av Nordiska ministerrådets officiella gränsregionala samarbetsorgan.
Kvarkenregionen omfattar några av de mest utvecklade områdena i norra Skandinavien, med hög tillväxtpotential, mångsidiga näringar, exceptionellt hög industriell förädlingsgrad, exportindustri samt betydande befolkningstillväxt. Vår främsta uppgift är att skapa förutsättningar för konkret samverkan över riksgränsen och ta tillvara den gemensamma historia, traditioner och framför allt med tanke på framtidens kritiska massa och kapacitet som finns i Kvarkenregionen.
Konkret har arbetet lett till bland annat bildandet av världens andra gränsöverskridande hamnbolag Kvarken Ports och ett gemensamt rederi för upprätthållande av Kvarkentrafiken ägt av Vasa stad och Umeå kommun. Dessutom siktar man i Kvarkenregionen på att ta samarbetet ett steg längre och grunda ett EGTS område för gränsöverskridande samverkan.
Detta skulle ge oss specialstatus inom EU och större möjligheter att agera direkt gentemot Bryssel. Kvarkenrådet har också aktivt sporrat till allt från folklig samverkan till högskolesamarbete över gränserna och fått världsledande bolag av olika storlek att delta aktivt i samarbetsprojekten.
Genom Kvarkenrådets långsiktiga arbete kring att utveckla de gränsöverskridande kommunikationerna har även Europa på allvar fått upp ögonen för den potential som finns i de arktiska regionerna. Vi ska se till att Kvarkenregionen är i fokus när Finland handhar ordförandeskapet för Arktiska rådet.
Kvarkenrådets arbete har också uppmärksammats på den europeiska arenan genom att projektet Midway Alignment vann det prestigefyllda Sail of Papenburg priset år 2016, som delas ut av Association of European Border Regions AEBR för enastående prestationer för det gränsöverskridande samarbetet i Europa.
I och med bland annat det statliga stöd på 25 miljoner som vi jobbade fram går finansieringsmodellen för nya Kvarkenfärjan från klarhet till klarhet och vi torde kunna sätta in beställningen för färjebygget redan nästa år.
Att våra svenska vänner gärna samverkar med oss österbottningar får också ses som ett erkännande för att vi här gjort en hel del rätt under senaste årtionden.
Även statsminister Juha Sipilä sällade sig i veckan till skaran av ledande politiker som offentligt konstaterat att om hela landet hade samma sysselsättningsgrad som Österbotten så skulle vi egentligen inte ha några större behov av balanseringsåtgärder.
Tack för den kommentaren – vi vet – men logiken blir nog väldigt haltande när man tänker på hur aktivt våra ledande regeringspartier arbetade för att förbjuda Vasa centralsjukhus från att utvecklas optimalt. Om man har ett område som klarar sig väl i en global konkurrens och samtidigt bidrar till att hålla övriga landskap ekonomiskt flytande så ska man inte sätta käppar i hjulen med kortsiktiga partipolitiska glasögon på näsan.
Jag vill rikta ett varmt tack till alla er som redan undertecknat medborgarinitiativet för fulljour vid Vasa centralsjukhus. Arbetet för att försvara och framför allt utveckla VCS fortgår med full kraft – det kan jag garantera.
På tal om Kvarkenregionen: Vår främsta vänort Umeå har en befolkning på 120 000 invånare och Sveriges bästa universitetssjukhus. Låt oss åstadkomma samma i Vasaregionen!