Avgifterna är ett hårt slag mot skärgården

23.11.2016 kl. 11:08
Kommunikationsministeriet planerar från och med april 2017 att införa ett försök med passageraravgifter på förbindelsebåtarna i Skärgårdshavet och Finska viken. Enligt ministeriets egen utsago är målet att säkra förbindelserna i skärgården genom tjänster som fungerar på marknadens villkor. Ett utkast till förordning om saken är just nu på remissrunda.

Att återinföra avgifterna betyder en ny och tung kostnad för speciellt de skärgårdsföretagare, som är beroende av tunga transporter. Sju år av avgiftsfrihet har gynnat skärgårdsnäringarna och turismen. I det nya förslaget skulle också de fast bosatta framöver tvingas betala avgift, vilket inte ens skedde före 2010 då avgifterna avskaffades. Skärgården borde utvecklas, inte avvecklas, och avgifterna är därför en eländig signal från regeringen.

Ett stort frågetecken är också hur ministeriet har tänkt skapa marknadsmässig lönsamhet på en marknad som enbart existerar en del av året. På sommaren kan det finnas en marknad för både privat och offentligt upphandlad trafik då mycket turister och sommargäster med olika behov rör sig ute i skärgården. Under hösten och vintern finns däremot inga större marknadsmässiga förutsättningar för både offentliga och privata förbindelsebåtar.

Förbindelsebåtstrafiken kan ses som en trafikpolitisk basinfrastruktur som kunde kallas för landsväg över vatten. Det kan låta som en enkel lösning att privatisera och avgiftsbelägga tjänster för att spara skattemedel, men vi betalar våra skatter för att staten ska ha råd med att erbjuda sådan här basservice.

Skärgårdsdelegationen kommer på sitt följande möte 14.12 att behandla sitt utlåtande till avgiftsförslaget, som nu befinner sig på remiss. Remissrundan tar slut 16.12 och utlåtandet förutspås bli kritiskt. Förhoppningen är också att så många instanser som möjligt avvisar förslaget. Målet är att ministeriet begriper att ta tillbaka förordningsutkastet och glömma idén med återinförda avgifter.
 

Mikaela Nylander

Riksdagsledamot, ordförande för Nylands Fiskarförbund

 

Stefan Wallin

Riksdagsledamot, medlem i Skärgårdsdelegationen

Mikaela Nylander och Stefan Wallin

Gruppanföranden

Gruppanförande 13.4

Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om ramar för statsfinanserna
13.04.2010 kl. 16:25

Gruppanförande 8.4

Gruppanförande i responsdebatten om regeringens redogörelse om läget i Afganistan och Finlands deltagande i ISAF-operationen
09.04.2010 kl. 09:25

Gruppanförande 7.4

Regeringens förslag till tilläggsbudget
07.04.2010 kl. 17:00

Gruppanförande 18.2

Gruppanförande i debatten i anledning av regeringens redogörelse om Afghanistan
19.02.2010 kl. 09:20

Gruppanförande 9.2

Gruppanförande i riksdagsdebatten i anledning av statsministerns meddelande om regeringens politik
09.02.2010 kl. 13:45

Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.
14.12.2009 kl. 13:45

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05