Allt är inte mörkt i november

21.11.2016 kl. 14:58



För ett år sedan hade jag riksdagens kommunikationsutskott på besök på Åland. Förra veckan var kommunikationsutskottet inbjudna av ledamöterna i Birkaland, Satakunta och egentliga Finland att under en dag besöka deras landskap. Den här typens studieresor är viktiga för att få perspektiv och förståelse hur olika delar av landet ser ut i verkligheten. Från tidig morgon till sen kväll var vi i onsdags på resa.

Vi började i Tammerfors, utskottsmedlemmen Mikko Alatalos hemort. Där invigdes förra veckan en 2,3 km lång tunnel längs Näsijärvis strand för att få bort genomfartstrafik från centrum. Ett stort projekt för en stad som är på gång. Nyligen invigdes ett stort nytt tornhotell, ett enormt nytt köpcentrum byggs i centrum, nya bostadshus växer fram och på Tammerfors bangård planeras en ny hockeyarena att byggas ovanpå. För ett par veckor sedan beslöt Tammerfors stad också att förverkliga planerna om att bygga en spårvagnslinje. År 2021 ska spårvägen vara i trafik.

 

Från Tammerfors åkte vi till vice-talman Arto Satonens hemstad Sastamala. Där besökte vi företaget Fortaco som förra året behövde rekrytera 40 nya anställda för tillverkning av start-up företaget Linkkers elbussar. Där monteras för tillfället elbussar till Helsingfors, Köpenhamn och Åbo kollektivtrafik. Hittills är det inte frågan om någon massproduktion, men bussarna fungerade utmärkt kunde vi konstatera efter en provtur.

 

Vidare till Raumo, som ligger i utskottets ordförande Ari Jalonens landskap Satakunta. Där meddelade Rolls-Royce i juni att de kommer investera 57 miljoner euro för att bygga ut sin fabrik som utvecklar och tillverkar framdrivningssystem för fartyg. Företaget sysselsätter sedan tidigare hundratals anställda på orten. Ett stenkast från fabriken ligger varvet som efter sydkoreanska STX fått nya inhemska ägare. I somras fick företaget en stor order av danska Mols-Linien för att bygga en 158 meter lång färja. Ordern ger 1000 arbetsår och betyder att varvet åter kan satsa framåt. Varvet har långa traditioner och där byggdes bl.a. Birka Stockholm.

 

Resan fortsatte från Satakunta till Egentliga Finland, utskottsmedlemmen Katja Taimelas landskap. Första stoppet där var i Nystad och Valmet Automotives bilfabrik med 1500 anställda. I samband med vårt besök meddelade Valmet Automotive att de kommer göra sin största nyanställning någonsin. 1000 personer kommer nyanställas. Man tillverkar inga bilar under eget märke, utan är en kontraktstillverkare. Förr i tiden gjorde man bilar åt Saab. Nu gör man bilar åt Mercedes. Den höga graden av robotisering och automatisering samt fabrikens rykte om dess höga kvalitetsnivå gör den konkurrenskraftig och att Mercedes nu, vid sidan av sin A-klass, också kommer börja tillverka sin GLC-klass där. Om man lyckas med nyanställningarna är det inte osannolikt att ännu fler nyanställningar kommer komma. Det här är en ytterst fin sak för den finska exporten.

 

Dagens sista besök var i Åbo där vi vid sidan av att prova elbussarna också träffade Åbo stads ledning. Där överväger man också att (åter)bygga spårvägen. Varvet i Åbo går på högvarv och orderböckerna är fyllda många år framöver, vilket ger framtidstro i staden. Att Viking Line, med bygget av Viking Grace, i praktiken räddade Åbovarvet visar sig nu i efterhand att var av oerhört stor vikt.

 

Man får lätt en bild över att allt är dystert i den finländska ekonomin. Det är det inte. Onsdagens landskapsresa gav hopp och framtidstro genom alla konkreta planer som presenterades. Förhoppningsvis kan vi snart börja skönja en återhämtning i ekonomin, även om den är ojämn och inte sker i alla sektorer eller över hela landet. Reformerna för att göra Finland mer konkurrenskraftigt och arbetsmarknaden mer dynamisk måste därför fortsätta. Då kan återhämtningen omvandlas till tillväxt, något hela Finland och Åland skulle gynnas av.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30