Allt är inte mörkt i november

21.11.2016 kl. 14:58



För ett år sedan hade jag riksdagens kommunikationsutskott på besök på Åland. Förra veckan var kommunikationsutskottet inbjudna av ledamöterna i Birkaland, Satakunta och egentliga Finland att under en dag besöka deras landskap. Den här typens studieresor är viktiga för att få perspektiv och förståelse hur olika delar av landet ser ut i verkligheten. Från tidig morgon till sen kväll var vi i onsdags på resa.

Vi började i Tammerfors, utskottsmedlemmen Mikko Alatalos hemort. Där invigdes förra veckan en 2,3 km lång tunnel längs Näsijärvis strand för att få bort genomfartstrafik från centrum. Ett stort projekt för en stad som är på gång. Nyligen invigdes ett stort nytt tornhotell, ett enormt nytt köpcentrum byggs i centrum, nya bostadshus växer fram och på Tammerfors bangård planeras en ny hockeyarena att byggas ovanpå. För ett par veckor sedan beslöt Tammerfors stad också att förverkliga planerna om att bygga en spårvagnslinje. År 2021 ska spårvägen vara i trafik.

 

Från Tammerfors åkte vi till vice-talman Arto Satonens hemstad Sastamala. Där besökte vi företaget Fortaco som förra året behövde rekrytera 40 nya anställda för tillverkning av start-up företaget Linkkers elbussar. Där monteras för tillfället elbussar till Helsingfors, Köpenhamn och Åbo kollektivtrafik. Hittills är det inte frågan om någon massproduktion, men bussarna fungerade utmärkt kunde vi konstatera efter en provtur.

 

Vidare till Raumo, som ligger i utskottets ordförande Ari Jalonens landskap Satakunta. Där meddelade Rolls-Royce i juni att de kommer investera 57 miljoner euro för att bygga ut sin fabrik som utvecklar och tillverkar framdrivningssystem för fartyg. Företaget sysselsätter sedan tidigare hundratals anställda på orten. Ett stenkast från fabriken ligger varvet som efter sydkoreanska STX fått nya inhemska ägare. I somras fick företaget en stor order av danska Mols-Linien för att bygga en 158 meter lång färja. Ordern ger 1000 arbetsår och betyder att varvet åter kan satsa framåt. Varvet har långa traditioner och där byggdes bl.a. Birka Stockholm.

 

Resan fortsatte från Satakunta till Egentliga Finland, utskottsmedlemmen Katja Taimelas landskap. Första stoppet där var i Nystad och Valmet Automotives bilfabrik med 1500 anställda. I samband med vårt besök meddelade Valmet Automotive att de kommer göra sin största nyanställning någonsin. 1000 personer kommer nyanställas. Man tillverkar inga bilar under eget märke, utan är en kontraktstillverkare. Förr i tiden gjorde man bilar åt Saab. Nu gör man bilar åt Mercedes. Den höga graden av robotisering och automatisering samt fabrikens rykte om dess höga kvalitetsnivå gör den konkurrenskraftig och att Mercedes nu, vid sidan av sin A-klass, också kommer börja tillverka sin GLC-klass där. Om man lyckas med nyanställningarna är det inte osannolikt att ännu fler nyanställningar kommer komma. Det här är en ytterst fin sak för den finska exporten.

 

Dagens sista besök var i Åbo där vi vid sidan av att prova elbussarna också träffade Åbo stads ledning. Där överväger man också att (åter)bygga spårvägen. Varvet i Åbo går på högvarv och orderböckerna är fyllda många år framöver, vilket ger framtidstro i staden. Att Viking Line, med bygget av Viking Grace, i praktiken räddade Åbovarvet visar sig nu i efterhand att var av oerhört stor vikt.

 

Man får lätt en bild över att allt är dystert i den finländska ekonomin. Det är det inte. Onsdagens landskapsresa gav hopp och framtidstro genom alla konkreta planer som presenterades. Förhoppningsvis kan vi snart börja skönja en återhämtning i ekonomin, även om den är ojämn och inte sker i alla sektorer eller över hela landet. Reformerna för att göra Finland mer konkurrenskraftigt och arbetsmarknaden mer dynamisk måste därför fortsätta. Då kan återhämtningen omvandlas till tillväxt, något hela Finland och Åland skulle gynnas av.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00