Kritiken mot den utrikespolitiska forskningen luktar nyfinlandisering

13.09.2016 kl. 18:47
Kritiken mot den utrikespolitiska forskningen i Finland känns som en unken fläkt från 1970-talet. En del debattörer försöker synbarligen tysta eller åtminstone styra den oberoende forskning, som analyserar Ryssland. Detta enligt Stefan Wallin, Svenska riksdagsgruppens ordförande och medlem i riksdagens utrikesutskott.

- Efter vad som skett i våra närområden de senaste åren är det både naturligt och nödvändigt att Rysslands maktpolitik också i den finländska utrikespolitiska analysen bedöms realistiskt och omtalas med sitt rätta namn. Detta frenetiska sökande efter förmildrande omständigheter som en del av våra debattörer sysslar med luktar nyfinlandisering på långt håll, säger Wallin.

 

Wallin föreläste på Svenska Klubben i Vasa på tisdagskvällen under rubriken ”Finland, Norden och Nato”.

 

- Under de senaste månaderna har den finländska utrikes- och säkerhetspolitiska debatten berikats av tre centrala dokument:

regeringens utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelse, den oberoende rapporten om konsekvenserna av ett finländskt Nato-medlemskap, och nyss Rysslandrapporten från utrikespolitiska institutet (UPI) som underlyder riksdagen. I samtliga dokument har analysen av Rysslands agerande varit både mångsidig, analytisk och uppriktig. Det är inte att skrämma upp någon folkopinion om forskarna konstaterar att Ryssland är en oberäknelig granne som sysslar med maktpolitik, som försvagat säkerhetsläget kring Östersjön och som tvångsannekterat Krim. Det är kalla fakta, som inte ens en blind höna kan undgå att upptäcka.

 

Wallin anser att en öppen analys av Ryssland är något som uttryckligen hör gott grannelag till. Är man goda grannar kan man också vara uppriktig i bedömningarna av varandra. Att forskningens resultat inte faller alla debattörer på läppen är i och för sig inte unikt. Men att försöka se mellan fingrarna vad Ryssland gör eller kalla det riksdagsanknutna utrikespolitiska institutet för ”Natos filialkontor” är ändå retorik som känns extremt främmande i dagens Finland, 30 år efter Urho Kekkonens död och 25 år efter Sovjetunionens kollaps.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15