Rodret blev drivved

06.09.2016 kl. 13:41
Efter att Finland blivit EU-medlem i början av 1995 fattade vi med den högsta politiska ledningens goda minne ett aktivt grepp om vårt historiska medlemskap i det europeiska samarbetets allra heligaste.

Snabbt blev Finland känt som ett initiativrikt, konstruktivt och visionerande brobyggarland, som följde den gamla kommunalarens visdom: tar man helhetsansvar för hela kommunen kan man också göra mest nytta för den egna byn.

Bland annat tog Finland initiativ till att ge EU en nordlig dimension, med fokus på det arktiska samarbetet. Det var ett framsynt förslag eftersom vi visste, att de arktiska områdenas betydelse växer nu och i framtiden. Också i EU:s persongalleri märktes snart belöningen för våra konstruktiva insatser för helheten. Ovanpå vår nationella kvot för blåvita tjänstemän i EU-apparaten valdes personer som Sixten Korkman, Jacob Söderman och Sirkka Hämäläinen till toppositioner.
Finland hade alltså med bravur intagit sin roll som roder på EU-arenan, något jag på nära håll fick bevittna i egenskap av dåvarande Europaminister Ole Norrbacks specialmedarbetare i utrikesministeriet 1995–98.
Det var då det.
Under det senaste året har jag, inte minst via riksdagens utrikesutskott, med häpnad följt med det, som påstås vara regeringens EU-politik. Ja, vilken EU-politik? Den är lika svår att få syn på som en knappnål i en höstack.
Den gångna sommaren har varit beskrivande för vad det handlar om. När EU efter brexitomröstningen står inför sin största förändring sedan Berlinmurens fall 1989 reagerar det officiella Finland med en gäspning.
Då EU.s utrikesministrar sedan krismöttes direkt efter folkomröstningen valde vår utrikesminister att semestra. Men före folkomröstningen fanns det minsann nog tid att – ”i egenskap av partiledare” – åka till London, för att fjäska med Ukip-partiets storljugande sluggerledning.

Också i sina ställningstaganden och utspel i andra väsentliga EU-frågor, ta bara flyktingkrisen, har regeringen framstått som närmast ointresserad och anemisk. Däremot har energin nog räckt åt till att på hemmaplan strama åt asyllagarna och försvåra familjeåterföreningar.
Regeringen är alltså på god väg att slarva bort arvet efter Paavo Lipponen, en statsminister (1995–2003) med en klar vision och passion för Europa. Vi har blivit drivved i EU-politiken. Att denna konkurs sker exakt i den tid, då EU genomlever sina kanske största kriser någonsin och behöver alla sina framsynta visionärer, är en tragikomisk paradox.

En politiskt och sociologiskt intressant iakttagelse är för sin del vad som också händer då den regering, som enligt grundlagen leder EU-politiken, istället väljer att köra in huvudet i busken. Jo, det uppstår ett tomrum, ett vakuum. Tomrum tenderar alltid att fyllas av något – någon – annan. Så sker också nu, med rasande fart dessutom.

In på arenan kommer nämligen istället republikens president, som tidigare regeringar och riksdagar med viss möda lyckats knuffa bort från EU-frågorna. Inte så att presidenten nu skulle ha åtagit sig den operativa skötseln av EU-frågorna. Men nog så, att han helt klart börjat axla rollen som ledande politisk opinionsbildare kring bärande EU-frågor – ta bara talet inför ambassadörsdagarna nyligen. Han fyller alltså elegant ett tomrum, som regeringen och statsministern lämnat gapande.

Nej, presidenten kan inte anklagas för att han inom ramen för sina befogenheter höjer profilen i debatten om EU och Finlands roll i unionen. Däremot är det frapperande att regeringen i sin flathet sätter sig på publikläktaren, tar på sig hörlurarna och låter allt detta ske.
I dagens darriga Europa och osäkra värld i behov av ytterligare ömsesidigt beroende och förtroendefullt internationellt samarbete är Finlands folk är betjänt av en utrikes- och en EU-politik, som återspeglar våra historiska ambitioner: konstruktivitet, visionerande, brobyggande, helhetstänkande. Just nu åker vi i expressfart i den andra riktningen.
Denna olyckliga utveckling är en nationell angelägenhet. Därför är det också en vi måste vi lyfta upp till öppen allmän debatt i riksdagen, som i dag tisdag återupptar sitt arbete.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30