Unik möjlighet för SFP

12.06.2016 kl. 15:00
Under de kommande 20 åren kommer världen att förändras mer än den gjort under de senaste 200 åren. Jag tror att vi ofta glömmer bort vilka krav på nytänkande detta ställer på alla som i olika forum är aktiva som förtroendevalda, men framförallt tror jag att vi har svårt att se vilken enorm möjlighet denna rasande takt av förändring och utveckling innebär för till exempel SFP som ett nationellt ännu litet men smart parti.

Vi har en unik chans att vara den kraft som inom olika sektorer går i bräschen för nya lösningar och koncept – att vara de som utvecklar morgondagens Finland  - som en del av Norden – i en global värld bestående av helt nya typer av nätverk, relationer och även ekonomisk värdeskapande logik.

 

SFP bör vara det parti som starkast bidrar till att skapa en positiv och kreativ mental atmosfär, möjliggörande lagstiftning samt marknadsdrivna forskningsplattformer med ambitionen att Finland blir världsbäst på fenomen som bl.a. robotisering, digitalisering, automation och artificiell intelligens – dvs. utveckling av intelligenta komponenter och drivkrafter som möjliggör ännu smartare lösningar – dvs. ett ännu högre förädlingsvärde – inom allt från energiteknologi och skogsindustri till bioteknologi, diagnostik, farmakologi, utnyttjande av inhemsk matproduktion samt informationshantering av globala varu- och värdeflöden samt utnyttjande av de möjligheter de arktiska områdena erbjuder.

 

Vi bör också tänka ut nya hållbara modeller för de nya förtjänstkoncept som kommer att dyka upp oavsett vi vill det eller ej – diskussionen kring Über-taxina är bara toppen av det isberg vi kommer att se.

 

Finlands exportmotor Österbotten hämtar in fler euron på årsnivå än de fem sämst exporterande landskapen gör sammanlagt. Det tvåspråkiga Borgå har efter Vasa det högsta industriella förädlingsvärdet per kapita i hela landet. I Åboregionen finns bl.a. unik varvsindustri och läkemedelsindustri för att nämna några exempel.

 

Det är ofta områden med ett starkt svenskt inslag som har störst potential att utveckla morgondagens globalt unika lösningar. Låts oss därför se till att - utan att förblindas av gårdagens förvaltningsgränser - aktivt utnyttja vår lokala och regionala makt i kombination med våra nationella och globala nätverk inom näringsliv, utbildning och forskning på ett sätt som gör att vi oavsett nuvarande regeringens passivitet eller aktivitet är de som går i bräschen för utvecklingen och visar vägen för Finland som en del av Norden i morgondagens värld – och att vi blir bäst på att utveckla modeller för ny ekonomi – som finansieringsgrund för ett ännu bättre medborgarsamhälle.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35