Vad är humant och rimligt?

12.06.2016 kl. 08:44
Vi har de senaste dagarna engagerats av familjen från Irak där pappan har fått asyl och uppehållstillstånd i Finland, men mamman och familjens 3-åring utvisas. Dessutom har paret ett spädbarn, vars uppehållstillstånd är oklart.

Det är bra att HFD såg till att det blev timeout i processen och satte verkställighetsförbud på utvisningsbeslutet.

Migrationsverkets beslut blottar tydligt att vi har en lag om familjeåterförening som ger rum för sådana snäva tolkningar som jag bedömer att inte var lagstiftarens avsikt. Det är både orimligt och inhumant att splittra en familj som detta utvisningsbeslut nu gör, ifall det verkställs.

 

Då det gäller invandrare och flyktingar borde barnets fördel beaktas i alla lägen. Det bör vara något helt fundamentalt även i myndigheternas hantering av enskilda fall.

Barnets fördel var även det som grundlagsutskottet underströk i sitt färska utlåtande över regeringens förslag till ytterligare skärpning av utlänningslagen. Lagförslaget behandlas som bäst i riksdagens förvaltningsutskott.

I detta läge – då vi ser vad tolkningen av lagen leder till då det gäller familjeåterföreningar– är det direkt nedslående att regeringen driver på en skärpning. Det vittnar om ett synnerligen hårt och rått samhällsklimat, där alla barns rätt till sin familj inte mera sätts i första rummet.

Det är lätt för mig att förenas med Thomas Blomqvist, som är vår grupps medlem i förvaltningsutskottet, som säger att lagen borde ändras helt i motsatt riktning än vad regeringen föreslår.

Allt annat är inhumant och orimligt. Sannfinländarnas agenda när det gäller utlänningslagen känner vi till, men är det verkligen också Centerns och Samlingspartiets linje? Det går ännu att dra förslaget tillbaka, och jag hoppas vår statsminister nu skulle sätta ner foten.

Jag efterlyser nytänkande av regeringen. Påhejade av Sannfinländarnas i grunden mycket avoga inställning till invandring håller regeringen steg för steg på skärpa utlänningslagen med målsättningen att Finland inte ska framstå som ett attraktivt land. Är det ett sådant Finland vi vill ha som präglas av allmän negativism, missunnsamhet och främlingsfientlighet? Nej, det parti som jag representerar har en helt annan vision och andra värderingar.

 

Det är viktigt att våra myndigheter har klart för sig vad som avses med barnets fördel. De bestämmelser vi har får inte tolkas mot FN:s konvention om barnets rättigheter. Enligt den ska ett barn inte hållas åtskilt från sina föräldrar mot sin vilja, utom när det är barnets bästa.

Fallet med Irakfamiljen visar att skärpningen av utlänningslagen inte borde godkännas. I stället borde en ny lagberedning startas som leder till att dylika familjetragedier utesluts. Vi vet alla vilket värde det har för att integrationsprocessen ska lyckas att familjen kan hålla ihop.

 

Inkommande veckoslut samlas många partier till partikongresser runt om i landet. Då ges många möjlighet att diskutera samhällsklimatet i landet och vägen framåt för att lyfta Finland
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15