Just nu väntar Karleby hamn på att få finansiering för ett projekt om att fördjupa hamnen med en meter, eftersom två tredjedelar av godsen för tillfället måste fraktas i fartyg där ca 10 000 ton av fraktningskapaciteten blir oanvänd på grund av att hamnen inte är tillräckligt djup. Karleby hamn har en viktig roll som exporthamn och hamnen har investerat och utvecklat sin infrastruktur med över 100 miljoner euro sedan årtusendets början. Nu är det regeringens tur att inse att Karleby hamns fördjupningsprojekt måste komma igång, säger Adlercreutz.
I Sverige planerar man att fördjupa Luleå hamn. Finland måste reagera på Sveriges planer och se till att Karleby hamn inte hamnar i offside, säger Adlercreutz.
Situationen för Karleby hamn motsvarar den i Hangö, där Hangö hamn har hamnat i en flaskhals för att planerna för elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan har lagts på is. Både i Karleby och i Hangö är det risk för att exporten hämmas ifall regeringen inte inser behovet av att satsa på infrastrukturen.
För att inte sätta käppar i hjulen på vår egen export är det mycket viktigt att Finland gör nödvändiga förberedelser i tid för att exportkapaciteten skall finnas när den behövs. Vi får inte fjättra vår tillväxt, säger Adlercreutz.