Inte en hållbar grund

28.05.2016 kl. 10:52
På torsdagen för en vecka sedan gav regeringen och social- och hälsovårdsminister Rehula (C) sitt lagförslag om vilka 12 centralsjukhus som skall ha fulljour i framtiden.

 Kommunerna och andra aktörer har tid på till hösten att ge sina utlåtanden till ministeriet. Som bekant finns Vasa centralsjukhus som det enda som också i praktiken fungerar på båda våra nationalspråk, finska och svenska, inte med bland de tolv. Istället är det Seinäjoki centralsjukhus som enligt förslaget blir fulljoursjukhus och ska betjäna Österbotten.

 

Under hela våren har lobbyverksamhet för Vasa varit intensiv. Tjänstemannakontakter, politiska kontakter, stora mängder fakta och goda argument för att just Vasa ska få fulljour har framförts. Det senaste mötet med minister Rehula hölls på fredagen efter att beslutet fattats. Då träffade de österbottniska riksdagsledamöterna, ledningen för Vasa centralsjukhus och representanter för vårt landskapsförbund minister Rehula och fick hans syn på beslutet. Ministern poängterade att nu är det landskapet själv som ska ge förslag till vad som ska finnas i Vasa efter 2018. Däremot valde han att inte säga något om vad hans lagförslag på riktigt innebär.

 

Lagförslaget innebär nämligen att de ekonomiska resurserna styrs bort från Vasa och andra centralsjukhus som inte får fulljour. Det innebär tilläggsresurser för de som får fulljour. Det innebär att andra operationer än dagkirurgi i praktiken upphör på våra kretssjukhus som Malmska i Jakobstad. Detta lagförslag är det första konkreta i det jättepaket som kallas Sote-reformen om ska spara 3 miljarder euro. Att med ett sådant upplägg rulla bollen tillbaka till österbottningarna är inte speciellt ärligt. "Ni får själva bestämma hur ni ska ha det" sa minstern. Han valde att inte säga, att vi inte kommer att får några pengar för att göra det.

 

Det här visar med all önskvärd tydlighet vad som händer när SFP inte ryms med i regeringen. De tre partier som nu sitter vid makten, och framför allt centerpartiet ser inte vilket sjukhus som har flest specialiteter, det vill säga Vasa. De ser inte var näringslivet blomstrar och var befolkningstillväxten finns, i Österbotten. De bryr sig inte om vilket sjukhus som betjänar nästan 100 000 svenskspråkiga utan styr resurserna till ett landskap där de svenskspråkig räknas i hundratal. Det minister Rehula och regeringen sett på är var de har sina väljare. Det är inte en hållbar grund att bygga samhället på.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35