Från Wickström till VEBIC

08.05.2016 kl. 12:47
I samband med att vi gratulerar Vasabladet för dess 160 första framgångsrika år, passar det bra att lyfta fram några fenomen som under samma tidsperiod gett utdelningsområdet en mycket stabil grund att vidareutvecklas ifrån.

Det är en genomgripande europeisk trend att det är medelstora städer och kunskapsintensiva regioner med exportinriktad modern industri samt ett starkt socialt och kulturellt kapital som skapar innovationer och därmed nytt kapital.

Otaliga är de såväl kända som mindre kända österbottningar som under olika tidsepoker och i olika sammanhang spelat avgörande roller i utvecklandet av vårt landskap och fosterland. Det är oerhört fascinerande att studera hur till exempel John Wickström som föddes i Vassor 1870 redan före århundradets slut ägde tre stycken bolag inom verkstadsindustrin i Chicago. Wickström hörde liksom Ford och Olds till banbrytarna inom bilindustrin globalt.

På hemmaplan i Vasa hade bland annat Metvikens mekaniska verkstad år 1917 genom företagsköp utvidgat sin verksamhet och produkturvalet bestod av såg- och kvarnmekanik, vattenturbiner, ångmaskiner, ångpannor, samt bogserfartyg och varpbåtar. Bolaget köptes år 1936 av Ab Wärtsilä Oy. Även Finska Motorfabriken växte kraftigt och före kriget tillverkade enbart Bröderna Wickström cirka 1000 båtmotorer per år i Vasa. Att Oy Strömberg Ab flyttades till Vasa undan kriget var även det en avgörande milstolpe i det bygge som idag utgör Nordens starkaste energiteknologikluster.         

Dagens satsningar på nya former av samverkan och logistikkoncept i Kvarkenregionen, Vasa stads energiutbildningsstrategi samt energilaboratoriet VEBIC (Vaasa Energy Business Innovation Centre) intill Brändö bro är några exempel på åtgärder som – med avstamp i ovan beskrivna tradition och historia - skall bidra till att skapa tusentals nya arbetsplatser under kommande år. Att vi längs med kusten även har globalt ledande kemisk industri, båtindustri, livsmedelsindustri, omfattande pälsnäring, starka högskolor, metallindustri och ett grönsakskluster gör att här finns alla förutsättningar för ett gott och naturnära liv med mångsidig och högklassig offentlig service i livets alla skeden.

När det gäller svenskspråkig service kunde vi mycket väl betjäna såväl Svenskfinland som övriga Norden. När offentliga aktörer nu lärt sig att på riktigt skapa nya resurser och stärka näringslivet i samarbete med Bryssel är det dags att hitta äkta partners i till exempel USA, Kina, Ryssland och Saudiarabien. Vi kan bli bäst globalt på att utnyttja potentialen knuten till arktiska områden.  Likt Wickström från Vassor bör vi glömma alla gränser, ställa ribban högt och satsa på att modigt utnyttja alla de möjligheter som finns. Vi har en gyllene chans, och vi skall ta den. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30