Från Wickström till VEBIC

08.05.2016 kl. 12:47
I samband med att vi gratulerar Vasabladet för dess 160 första framgångsrika år, passar det bra att lyfta fram några fenomen som under samma tidsperiod gett utdelningsområdet en mycket stabil grund att vidareutvecklas ifrån.

Det är en genomgripande europeisk trend att det är medelstora städer och kunskapsintensiva regioner med exportinriktad modern industri samt ett starkt socialt och kulturellt kapital som skapar innovationer och därmed nytt kapital.

Otaliga är de såväl kända som mindre kända österbottningar som under olika tidsepoker och i olika sammanhang spelat avgörande roller i utvecklandet av vårt landskap och fosterland. Det är oerhört fascinerande att studera hur till exempel John Wickström som föddes i Vassor 1870 redan före århundradets slut ägde tre stycken bolag inom verkstadsindustrin i Chicago. Wickström hörde liksom Ford och Olds till banbrytarna inom bilindustrin globalt.

På hemmaplan i Vasa hade bland annat Metvikens mekaniska verkstad år 1917 genom företagsköp utvidgat sin verksamhet och produkturvalet bestod av såg- och kvarnmekanik, vattenturbiner, ångmaskiner, ångpannor, samt bogserfartyg och varpbåtar. Bolaget köptes år 1936 av Ab Wärtsilä Oy. Även Finska Motorfabriken växte kraftigt och före kriget tillverkade enbart Bröderna Wickström cirka 1000 båtmotorer per år i Vasa. Att Oy Strömberg Ab flyttades till Vasa undan kriget var även det en avgörande milstolpe i det bygge som idag utgör Nordens starkaste energiteknologikluster.         

Dagens satsningar på nya former av samverkan och logistikkoncept i Kvarkenregionen, Vasa stads energiutbildningsstrategi samt energilaboratoriet VEBIC (Vaasa Energy Business Innovation Centre) intill Brändö bro är några exempel på åtgärder som – med avstamp i ovan beskrivna tradition och historia - skall bidra till att skapa tusentals nya arbetsplatser under kommande år. Att vi längs med kusten även har globalt ledande kemisk industri, båtindustri, livsmedelsindustri, omfattande pälsnäring, starka högskolor, metallindustri och ett grönsakskluster gör att här finns alla förutsättningar för ett gott och naturnära liv med mångsidig och högklassig offentlig service i livets alla skeden.

När det gäller svenskspråkig service kunde vi mycket väl betjäna såväl Svenskfinland som övriga Norden. När offentliga aktörer nu lärt sig att på riktigt skapa nya resurser och stärka näringslivet i samarbete med Bryssel är det dags att hitta äkta partners i till exempel USA, Kina, Ryssland och Saudiarabien. Vi kan bli bäst globalt på att utnyttja potentialen knuten till arktiska områden.  Likt Wickström från Vassor bör vi glömma alla gränser, ställa ribban högt och satsa på att modigt utnyttja alla de möjligheter som finns. Vi har en gyllene chans, och vi skall ta den. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30