Fungerande trafikförbindelser är A och O

02.05.2016 kl. 10:35
Få saker väcker så mycket diskussion och känslor som dåliga vägar, försenade tåg och inhiberade flyg. Är det tillfälligt har vi ändå mera fördragsamhet. Men när det handlar om permanenta försämringar av förbindelser, av vägar som år efter år tillåts bli allt sämre, av helt indragna tåg och tåg som inte mera har tid att stanna, ja då är det slut på fördragsamheten.

Under senaste tid har statsägda VR kämpat med sin ekonomi. Det har lett till att bolaget lagt om sin prispolitik och sett över sina tågavgångar. Det finns en viss förståelse för att VR måste se om sitt hus och minska underskottet. Men samtidigt är det ju så, att VR har ett synnerligen viktigt samhällsuppdrag. Att förse finländarna, passagerarna och näringslivet med fungerande tågförbindelser, så att vi kan ta oss från ort A till ort B på ett smidigt och miljövänligt sätt. Det får man inte glömma bort. I höst retade VR upp befolkningen bl.a. i Västnyland, med indragning av det s.k. Y-tåget från Helsingfors till Karis via Kyrkslätt. Där har situationen nu blivit näst intill ohållbar. Nu är det Österbottningarnas tur att få förhöjt blodtryck. VR har på kort tid dragit in morgontåget nio-tiden till Helsingfors och samtidigt dragit in kvällståget från Helsingfors. Därtill har inte sjuans morgontåg som kommer från Karleby tid att stanna, utan det åker förbi stationen i full fart. 

 

Hur var det nu egentligen? Var det inte så att vi plöjt ner över 600 miljoner € av skattebetalarnas pengar i grundförbättringen av Österbotten-banan från Seinäjoki till Uleåborg? Och var det inte så att vi nyligen fick se statsmakten satsa ca 12 miljoner € på Bennäs station, underfart och parkering? Ärligt talat, bästa VR, i riksdagen har vi inte tänkt att dessa infrastruktursatsningar görs, för att tågen sedan inte skall ha tid att stanna! Satsningarna har uttryckligen gjorts för att skapa mervärde för resenärerna, inte för att bestraffa dem med sämre service.


Igen en gång får vi också påminna om att Bennäs station är hela Jakobstadsregionens station. Den betjänar en av landets mest exportinriktade regioner, den skall jämföras med en station i en stad med närmare 50 000 invånare. I vilken annan stad av den storleken, gör man den här typen av service nedgradering, jag bara frågar. Vi står inte stillatigande och låter detta ske. Tvärtom. Tidigare kretsordförande för SFP i Österbotten startade ett namnupprop i måndags. I skrivande stund har det samlat ca 4000 underskrifter. Inkommande vecka kommer jag tillsammans med mina kolleger från regionen att uppvakta VR:s ledning i frågan. Tillsammans med befolkningen, näringslivet och kommunerna skall vi göra allt för att försöka få en förbättring till stånd. Dagsläget är helt enkelt inte acceptabelt.


När statsminister Sipilä talar om att hålla hela landet befolkat, ja då gäller det också att se till att grundförutsättningarna är i skick. Samma sak gäller målet att skapa fler arbetsplatser och idka en företagsvänlig politik. Då måste man se till att basinfrastukturen fungerar. Det må sen gälla hamnar, järnväg och tåg eller flygfält. För allt hänger ihop. Skall vi på riktigt värna om hela landet, ja då skall vi åtminstone se till att förbindelserna fungerar. Och då måste tåget ha tid att plocka upp fler passagerara. För det är väl ändå för passagerarna VR finns till. Att vi dessutom borde få en ändring på Bennäs stationsnamn har jag sagt förut. Men huvudsaken är att tågen stannar!

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00

Interpellation om bättre villkor för kvinnor i arbetslivet

Interpellanterna lyfter upp ett tema som sysselsatt flera generationer och som fortfarande är ett delvis olöst problem, det vill säga att skapa en större jämställdhet inom arbetslivet. Oppositionen påminner om att regeringen lovat befrämja jämställdheten genom ett program med målsättningen att få bort omotiverade löneskillnader.
30.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om alkoholpolitiken

Oppositionen skall ha ett erkännande för en saklig och välformulerad interpellationstext. Här behövs inga teoriska och känsloladdade reaktioner. Problemet är tillräckligt allvarligt ändå.
23.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.
11.10.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00