Kina

01.05.2016 kl. 08:00



Förra veckan besökte en delegation från riksdagens Jord- och skogsbruksutskott Peking och Shanghai. Den viktigaste målsättningen med resan var att befrämja finsk livsmedelsexport

Övriga viktiga sektorer som faller inom utskottets ansvarsområden är skogsindustri och clean-tech, både vad gäller markaanvändning, vattenrening och energi. Vår delegation hade möten med bland annat Folkkongressens Jordbruks- och landsbygdsutskott, de centrala ministerierna för våra ansvarsområden och även näringslivsrepresentanter både från kinesiska och finska företag.

 

Kina kommer när som helst att går förbi USA som världens största ekonomi. Trots att tillväxttakten har avmattats är den fortfarande hisnande, 6,5 procent per år. Överallt byggs det och investeras. Kombinationen av en utpräglat kapitalistisk marknadsekonomi med knivskarp konkurrens och en totalitär politisk regim ställer stora krav på de länder och företag som ska driva handel. Förutom det självklara vid utrikeshandel att företag förhandlar med företag så krävs det också goda diplomatiska förbindelser. Finlands president Sauli Niinistö har redan hunnit träffa Kinas president XI Jinping två gånger. Riksdagen talman och vicetalmän träffar sina motsvarande kolleger, ministrar träffar ministrar och vi riksdagsledamöter träffar våra kinesiska kolleger. Dessutom sker ett kontinuerligt umgänge mellan tjänstemän. Utan detta fungerar inte handeln.

 

Finland är det EU-land som i förhållande till sin befolkning har det största handelsutbytet med Kina. Det oaktat finns det en stor potential att ytterligare öka både vår export till Kina och kinesiska företags investeringar i Finland. Ett mycket intressant marknadsområde för oss är mat. Kinas jordbruksmark och framför allt vattendrag är kraftigt nedsmutsade. Det påverkar givetvis de lokala livsmedlens kvalitet och till exempel innehåll av tungmetaller. Den kinesiska medelklassen i de stora städerna litar mera på utländska livsmedel än de inhemska och det gäller i all synnerhet för barnmat.

 

Från och med årsskiftet träder en lag i kraft i Kina som förbjuder avverkningar i naturskog. Orsaken är tidigare rovdrift med markerosion och stora översvämningar som följd. Eftersom det virke som kommer från plantager är snabbväxande och kortfibrigt duger det inte som sågvirke eller till trämöbler. Kinas importbehov av sågvaror kommer att öka med drygt 50 miljoner kubikmeter per år eller nära nog med lika mycket som den årliga avverkningen i Finland varit de senaste åren. Eftersom våra skogsbolag redan är närvarande i Kina så ger detta nya exportmöjligheter.

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35