Kina

01.05.2016 kl. 08:00



Förra veckan besökte en delegation från riksdagens Jord- och skogsbruksutskott Peking och Shanghai. Den viktigaste målsättningen med resan var att befrämja finsk livsmedelsexport

Övriga viktiga sektorer som faller inom utskottets ansvarsområden är skogsindustri och clean-tech, både vad gäller markaanvändning, vattenrening och energi. Vår delegation hade möten med bland annat Folkkongressens Jordbruks- och landsbygdsutskott, de centrala ministerierna för våra ansvarsområden och även näringslivsrepresentanter både från kinesiska och finska företag.

 

Kina kommer när som helst att går förbi USA som världens största ekonomi. Trots att tillväxttakten har avmattats är den fortfarande hisnande, 6,5 procent per år. Överallt byggs det och investeras. Kombinationen av en utpräglat kapitalistisk marknadsekonomi med knivskarp konkurrens och en totalitär politisk regim ställer stora krav på de länder och företag som ska driva handel. Förutom det självklara vid utrikeshandel att företag förhandlar med företag så krävs det också goda diplomatiska förbindelser. Finlands president Sauli Niinistö har redan hunnit träffa Kinas president XI Jinping två gånger. Riksdagen talman och vicetalmän träffar sina motsvarande kolleger, ministrar träffar ministrar och vi riksdagsledamöter träffar våra kinesiska kolleger. Dessutom sker ett kontinuerligt umgänge mellan tjänstemän. Utan detta fungerar inte handeln.

 

Finland är det EU-land som i förhållande till sin befolkning har det största handelsutbytet med Kina. Det oaktat finns det en stor potential att ytterligare öka både vår export till Kina och kinesiska företags investeringar i Finland. Ett mycket intressant marknadsområde för oss är mat. Kinas jordbruksmark och framför allt vattendrag är kraftigt nedsmutsade. Det påverkar givetvis de lokala livsmedlens kvalitet och till exempel innehåll av tungmetaller. Den kinesiska medelklassen i de stora städerna litar mera på utländska livsmedel än de inhemska och det gäller i all synnerhet för barnmat.

 

Från och med årsskiftet träder en lag i kraft i Kina som förbjuder avverkningar i naturskog. Orsaken är tidigare rovdrift med markerosion och stora översvämningar som följd. Eftersom det virke som kommer från plantager är snabbväxande och kortfibrigt duger det inte som sågvirke eller till trämöbler. Kinas importbehov av sågvaror kommer att öka med drygt 50 miljoner kubikmeter per år eller nära nog med lika mycket som den årliga avverkningen i Finland varit de senaste åren. Eftersom våra skogsbolag redan är närvarande i Kina så ger detta nya exportmöjligheter.

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30