Ordförandeval

01.04.2016 kl. 09:00
SFP kommer att välja ny partiordförande på sin partidag i Åbo i början av juni.

Carl Haglund meddelade att han inte står till förfogande längre och han har själv redogjort för sina motiv. Under hans ledning har partiet lyckats mycket väl i val. Kommunalvalet 2012 var framgångsrikt och senaste riksdagsval var ett av de bästa som SFP gjort i modern tid. SFP vann ett mandat i Nyland. Partiet gick också klart framåt i röstetal i Österbotten trots att vi tappade ett mandat här på grund av att antalet riksdagsledamöter från valkretsen minskade.

 

Haglund är en stöttepelare när det gäller att försvara landsbygden och landsbygdnäringarna. Redan som ministerspecialmedarbetare och som statssekreterare engagerade han sig starkt i frågor som rörde jord- och skogsbruk, växthusodling, pälsfarmning, fiske och andra viktiga landsbygdsnäringsfrågor. Som minister var Haglund ofta den enda av partiordförandena som stod upp för bönderna när näringen hotades av nedkärningar eller pålagor.

 

Allt tyder på att linjen med en stark landsbygdförsvarare som SFP:s partiordförande fortsätter. Den starkaste kandidaten för ordförandeposten är utan tvivel Anna-Maja Henriksson som meddelade om sin kandidatur på torsdagsförmiddagen. Anna- Maja har en gedigen erfarenhet som riksdagsledamot, minister och riksdagsgruppens ordförande. Eftersom jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med henne under en lång tid så vet jag att frågor som är viktiga för den finlandssvenska landsbygds- och kustbefolkningen alltid har hög prioritet för henne.

 

Ett ordförandeval är alltid också en form av linjeval för ett parti. Därför skulle det vara välkommet med flera ordförandekandidater. Det är svårt att föra en debatt om politiska tyngdpunkter om man är ensam kandidat. En del debattörer och också redaktörer har bland annat hävdat att SFP gått högerut under de två senaste partiordförandenas tid. Om det är så kan man diskutera men den förda politiken har åtminstone tilltalat väljarna. Måttstocken finns och det är valresultaten. Nu kommer den nya ordföranden att också få ett helt nytt partiprogram som ska fastställas på partidagen som rättesnöre

 

För SFP står partiprogrammet alltid som ideologisk grund. Partiprogrammet står för den officiella linjedragningen och vi politker har det som rättesnöre. Skillnaden mellan partiordföranden kommer från deras profileringar. De kan välja att lyfta fram olika aspekter ut programmet. Anna-Maja Henriksson har en socialliberal profil och därmed kommer den politiken säkert att vara synligare i framtiden.  Hon är rätt person att föra SFP till nya valsegrar och in i nästa regering!

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30