Remissdebatt i riksdagen om nya tobakslagen - införselgränser av snus

02.03.2016 kl. 07:39



Regeringen har avgett propositionen om ny tobakslag till riksdagen. Det handlar om implementeringen av EU:s senaste tobaksdirektiv som ger direktiv om försäljning, marknadsföring och tillgång av tobaksprodukter i medlemsländerna.

Tobakslagen behandlar förutom dessa saker också införseln av tobaksprodukter från andra länder. Medan EU förbjuder tillverkning och försäljning av snus i alla medlemsländer förutom Sverige så har det varit möjligt att på resor köpa och föra snus för eget privat bruk in i Finland.

 

- Det spekulerades i ett tidigare skede att man kraftigt skulle begränsa införselgränserna för snus och enbart tillåta införseln av en stock snus per resa och per person, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

- Lagförslaget som nu lagts betyder dock att någon sådan begränsning inte blir av och att man har lyssnat på våra kommentarer i frågan. Gränsen sätts i stället vid 1000 gram snus, vilket i praktiken kommer att vara mycket nära den gräns som gäller idag, något som är bra och är en linje jag stöder, säger Löfström.

 

Finland kan inte ensamt tillåta snusförsäljning i Finland eftersom det är emot EU:s direktiv. Den striden förlorades i Bryssel för ett par år sedan, något som var synd.

 

- Förbudet av snus är ologiskt eftersom snus är betydligt sundare tobaksprodukt än t.ex. cigaretter. Sverige har tack vare att snus används i högre grad än cigaretter, betydligt mindre tobaksrelaterade folkhälsoskador, i jämförelse med andra EU-länder.

 

- Jag vill dock vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt och vis vill romantisera användningen av snus. Även om snus är mycket bättre än cigaretter är det naturligtvis ingen hälsoprodukt. Men, jag kan inte motivera för mig själv eller för allmänheten varför man förbjuder försäljning av snus, men samtidigt tillåter försäljning av farligare produkter, som cigaretter. Det fenomenet kallas för hyckleri, säger Löfström

 

I Finland finns många användare av snus och därför är förslaget om införselnivåer viktigt för att inte en illegal marknad ska uppkomma. Regeringens förslag är därför en pragmatisk och fungerande lösning efter rådande omständigheter på EU nivå och som jag stöder, säger Löfström.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30