Kvarken och Caruna

21.02.2016 kl. 08:18



De senaste två veckorna har för undertecknads del präglats mycket av intensiva förhandlingar och lobbning gällande Kvarkenprojektet samt som medlem av riksdagens ekonomiutskott flera höranden med anledning av de prishöjningar som Caruna aviserade.

Min kollega Mats Nylund redogjorde väl för bakgrunden och de olika dimensionerna gällande det sistnämnda i sin kolumn ”Carunas pantfångar” - och det bör sägas att regeringen under ledning av näringsminister Olli Rehn samt ekonomiutskottets ordförande Kaj Turunen aktivt verkar ha tagit sig an frågan.

Personligen uppskattar jag att min kollega Kaj Turunen under presskonferensen uttryckligen lyfte upp de utmaningar som prishöjningarna innebär för växthusodlare i Närpes – vilket undertecknad i utskottet påtalade och även en del nationell finsk media citerade. Konsumentombudsmannen har fått Caruna att åtminstone tillfälligt backa något från chockhöjningarna, men det finns definitivt skäl att följa upp hur de lagstiftningsåtgärder som regeringen lovat framskrider. Åtminstone lär det bli fråga om något slags tak för engångshöjningar.

I tisdags tog finanspolitiska ministerutskottet äntligen beslutet att sända vidare Kvarkentrfikprojektet Midway Alignment för behandling i Bryssel. De totala kostnaderna för projektet är 191,5 miljoner euro, varav finska staten med beslutet förbinder sig att finansiera högst 25 miljoner euro. Förhandlingarna var stenhårda in i det sista, och regionala aktörer fick skjuta till förbindelser på 10 miljoner euro under de sista dagarna. Personligen är jag övertygad om att denna investering och tio år långa projekt – som visserligen ännu skall välsignas i Bryssel – kommer att ha stora positiva effekter för inte enbart Österbotten, utan även ett betydligt större område. Det handlar om att binda samman Norge, Sverige, Finland, Estland och Ryssland beträffande de öst-västliga transporter som i framtiden kommer att vara oerhört viktiga. 

”– I projektet kombineras innovationer och en miljövänlig teknik som gynnar kunderna och näringslivet. Jag är glad att projektet framskrider genom samarbetet mellan staten, Vasa stad och aktörer i området. De regionala aktörernas aktivitet kommer att behövas också efter det att färjan är färdig”, konstaterade kommunikationsminister Anne Berner efter att beslutet fattats. Det är lätt att hålla med. Sist och slutligen handlar det om att skapa förutsättningar för att det sammanlagda industriella värdet på 20 miljarder euro i Kvarkenregionen skall kunna fortsätta att växa just här – istället för i Asien eller Sydamerika. Jag är ödmjukt glad och stolt över det lagarbete och hårda arbete som alla valkretsens riksdagsmän varit en del av under de senaste veckorna. En positiv stämning som definitivt bör upprätthållas ocj utnyttjas för att driva olika frågor framåt tillsammans. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Interpellation om öppenheten och korrektheten i lagberedningen, 15.12 2015

Gruppanförande, Anna-Maja Henriksson, Svenska riksdagsgruppen
15.12.2015 kl. 15:00

Budgetens enda behandling 14.12 2015

Svenska riksdagsgruppens gruppanförande, riksdagsgruppens 1:a viceordförande Stefan Wallin
14.12.2015 kl. 13:30

Interpellationen om sysselsättningspolitiken 9.12 2015

Gruppanförande, Anders Adlercreutz, Svenska riksdagsgruppen
09.12.2015 kl. 15:30

Svenska riksdagsgruppens alternativa budget 25.11.2015

Gruppanförande av partiordförande Carl Haglund
25.11.2015 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2016–2019

Gruppanförande 24.11 2015, Joakim Strand, Svenska riksdagsgruppen
24.11.2015 kl. 15:15

Vårdreformen

Gruppanförande av gruppordförande Anna-Maja Henriksson 18.11 2015
19.11.2015 kl. 11:12

Interpellation om konsekvenserna av regeringens trafikpolitiska mål

Gruppanförande, Svensk riksdagsgruppen, Thomas Blomqvist 17.11 2015
17.11.2015 kl. 15:13