Kvarken och Caruna

21.02.2016 kl. 08:18



De senaste två veckorna har för undertecknads del präglats mycket av intensiva förhandlingar och lobbning gällande Kvarkenprojektet samt som medlem av riksdagens ekonomiutskott flera höranden med anledning av de prishöjningar som Caruna aviserade.

Min kollega Mats Nylund redogjorde väl för bakgrunden och de olika dimensionerna gällande det sistnämnda i sin kolumn ”Carunas pantfångar” - och det bör sägas att regeringen under ledning av näringsminister Olli Rehn samt ekonomiutskottets ordförande Kaj Turunen aktivt verkar ha tagit sig an frågan.

Personligen uppskattar jag att min kollega Kaj Turunen under presskonferensen uttryckligen lyfte upp de utmaningar som prishöjningarna innebär för växthusodlare i Närpes – vilket undertecknad i utskottet påtalade och även en del nationell finsk media citerade. Konsumentombudsmannen har fått Caruna att åtminstone tillfälligt backa något från chockhöjningarna, men det finns definitivt skäl att följa upp hur de lagstiftningsåtgärder som regeringen lovat framskrider. Åtminstone lär det bli fråga om något slags tak för engångshöjningar.

I tisdags tog finanspolitiska ministerutskottet äntligen beslutet att sända vidare Kvarkentrfikprojektet Midway Alignment för behandling i Bryssel. De totala kostnaderna för projektet är 191,5 miljoner euro, varav finska staten med beslutet förbinder sig att finansiera högst 25 miljoner euro. Förhandlingarna var stenhårda in i det sista, och regionala aktörer fick skjuta till förbindelser på 10 miljoner euro under de sista dagarna. Personligen är jag övertygad om att denna investering och tio år långa projekt – som visserligen ännu skall välsignas i Bryssel – kommer att ha stora positiva effekter för inte enbart Österbotten, utan även ett betydligt större område. Det handlar om att binda samman Norge, Sverige, Finland, Estland och Ryssland beträffande de öst-västliga transporter som i framtiden kommer att vara oerhört viktiga. 

”– I projektet kombineras innovationer och en miljövänlig teknik som gynnar kunderna och näringslivet. Jag är glad att projektet framskrider genom samarbetet mellan staten, Vasa stad och aktörer i området. De regionala aktörernas aktivitet kommer att behövas också efter det att färjan är färdig”, konstaterade kommunikationsminister Anne Berner efter att beslutet fattats. Det är lätt att hålla med. Sist och slutligen handlar det om att skapa förutsättningar för att det sammanlagda industriella värdet på 20 miljarder euro i Kvarkenregionen skall kunna fortsätta att växa just här – istället för i Asien eller Sydamerika. Jag är ödmjukt glad och stolt över det lagarbete och hårda arbete som alla valkretsens riksdagsmän varit en del av under de senaste veckorna. En positiv stämning som definitivt bör upprätthållas ocj utnyttjas för att driva olika frågor framåt tillsammans. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Planen för de offentliga finanserna

Responsdebatt 28.6.2021 där gruppanförandet hölls av ledamot Veronica Rehn-Kivi.
28.06.2021 kl. 15:00

Statsrådets utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelse, responsdebatt

Gruppanförande hållet av ledamot Joakim Strand.
09.06.2021 kl. 15:00

Interpellation om reformen av social- och hälsovårdstjänsterna

Gruppanförande 1.6.2021 hållet av ledamot Veronica Rehn-Kivi.
01.06.2021 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om den riksomfattande trafikplanen 2021-2032

Gruppanförande hållet av ledamot Sandra Bergqvist.
26.05.2021 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2022–2025

Ledamot Veronica Rehn-Kivi höll Svenska riksdagsgruppens anförande.
19.05.2021 kl. 14:58

Interpellation om linjen i den ekonomiska politiken

Gruppanförande framfört av gruppordförande Anders Adlercreutz.
18.05.2021 kl. 15:00

Finansutskottets betänkande om EU:s egna medel

Gruppanförande hållet av ledanot Eva Biaudet.
11.05.2021 kl. 15:00