Orimligt krav för familjeåterförening

12.02.2016 kl. 15:26
Mats Nylund om inkomstgränsen 2600 euro netto i månaden:

Det överhöga beloppet är ett hån mot dem som beviljats asyl eller fått flyktingstatus i Finland. Det säger ordförande för SFP:s partifullmäktige, riksdagsledamot Mats Nylund om kravet på en gräns på 2 600 euro i nettoinkomst för den som söker familjeåterförening.

– Det handlar om en bruttomånadslön på omkring 3 600 euro i månaden vilket är klart mer än medellönen i Finland. Det betyder exempelvis att en invandrare som arbetar inom växthusnäringen i Närpes inte har råd med familjeåterföreningen på den här grunden, säger Nylund.

– Varje människa inser att denna inkomstgräns som fordras för att en fyrapersoners familj ska kunna återförenas är för hög. Den är nästan omöjlig att uppnå för nyfinländare som också annars har svårt att placera sig på vår arbetsmarknad. Om samma inkomstgräns tillämpades på vanliga finländare skulle över hälften få lämna landet.

 

Nylund noterar att då regeringen skärper reglerna för familjeåterförening, kan inkomstkravet inte ställas de första tre månader efter att personen fått flyktingstatus eller beviljats asyl. Det regleras av ett EU-direktiv.

– Men att sätta ett så högt krav på försörjningsförmågan för den som söker återförening först senare upplever jag att är djupt omoraliskt. Här gäller det att se till alla människors lika värde.

För en fyrapersoners familj är summan 2600 euro, medan nettogränsen växer 400 euro per barn om familjen är större.

– Vilka barn skulle man välja om man har flera barn och inkomsterna inte räcker för alla? Jag skulle aldrig kunna eller vilja välja mellan mina egna barn, säger Nylund.

Han understryker att familjeåterföreningsprocesser vanligen är komplicerade processer som riskerar dra ut på tiden.

– SFP:s linje är att familjeåterföreningarna borde förenklas eftersom det förbättrar integreringen. Inkomstgränserna måste tas ned på en rimlig nivå och summan borde inte vara högre än nivån för utkomststödet, säger Nylund.

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35