Löfström talade inför Europaparlamentets transportutskott som besökte Finlands riksdag.

11.02.2016 kl. 11:38
Ålands riksdagsledamot Mats Löfström deltog idag i ett möte med en delegation från Europaparlamentets transportutskott som besökt Finland i fyra dagar. Löfström höll en av riksdagens talturer och lyfte i talturen upp tre sjöfartsfrågor.

Det är viktigt at Europaparlamentet och EU ser att Europa ser väldigt annorlunda ut på olika platser. För sjöfartens del gäller det att på vintern på våra breddgrader kunna navigera i is. Fartygens isförstärkningar gör dem tyngre, också på sommaren. Då man nu inför system för beräknande av fartygs koldioxidutsläpp är det därför viktigt att man tar det i beaktande. Fartyg som trafikerar Östersjön året runt blir tyngre än fartyg som enbart trafikerar Medelhavet. Det är något som Finland och sjöfarten i Östersjön inte får missgynnas av, sade Löfström.

 

För tillfället ordnar riksdagens kommunikationsutskott höranden kring IMO:s konvention om ballastvatten. Ballastvattenkonventionen är ännu inte ratificerad och i krafttagen.

 

Tanken med konventionen är god för fartyg i oceangående trafik, men för Östersjön blir den extremt problematisk. Det finns idag tre, av IMO typgodkända, lösningar för att möta konventionens krav på att rena ballastvatten. Problemet är att ingen av teknikerna fungerar i Östersjön. Lösningarna som fungerar i testlabben fungerar helt enkelt inte i praktiken, säger Löfström.

 

Avslutningsvis tog Löfström upp svaveldirektivet som är i kraft i Östersjön, engelska kanalen och Nordsjön. Direktivet ska träda i kraft ena 2020 eller 2025 i hela Europa.

 

Det är oerhört viktigt att det träder i kraft i hela Europa 2020 för att inte fortsätta snedvrida konkurrensen i Europa mellan medlemsländerna. Jag är glad att Europaparlamentets delegation så tydligt deklarerade samma målsättning, säger Löfström.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00

Gruppanförande om statsbudgeten för år 2006

20.09.2005 kl. 00:00