Löfström talade inför Europaparlamentets transportutskott som besökte Finlands riksdag.

11.02.2016 kl. 11:38
Ålands riksdagsledamot Mats Löfström deltog idag i ett möte med en delegation från Europaparlamentets transportutskott som besökt Finland i fyra dagar. Löfström höll en av riksdagens talturer och lyfte i talturen upp tre sjöfartsfrågor.

Det är viktigt at Europaparlamentet och EU ser att Europa ser väldigt annorlunda ut på olika platser. För sjöfartens del gäller det att på vintern på våra breddgrader kunna navigera i is. Fartygens isförstärkningar gör dem tyngre, också på sommaren. Då man nu inför system för beräknande av fartygs koldioxidutsläpp är det därför viktigt att man tar det i beaktande. Fartyg som trafikerar Östersjön året runt blir tyngre än fartyg som enbart trafikerar Medelhavet. Det är något som Finland och sjöfarten i Östersjön inte får missgynnas av, sade Löfström.

 

För tillfället ordnar riksdagens kommunikationsutskott höranden kring IMO:s konvention om ballastvatten. Ballastvattenkonventionen är ännu inte ratificerad och i krafttagen.

 

Tanken med konventionen är god för fartyg i oceangående trafik, men för Östersjön blir den extremt problematisk. Det finns idag tre, av IMO typgodkända, lösningar för att möta konventionens krav på att rena ballastvatten. Problemet är att ingen av teknikerna fungerar i Östersjön. Lösningarna som fungerar i testlabben fungerar helt enkelt inte i praktiken, säger Löfström.

 

Avslutningsvis tog Löfström upp svaveldirektivet som är i kraft i Östersjön, engelska kanalen och Nordsjön. Direktivet ska träda i kraft ena 2020 eller 2025 i hela Europa.

 

Det är oerhört viktigt att det träder i kraft i hela Europa 2020 för att inte fortsätta snedvrida konkurrensen i Europa mellan medlemsländerna. Jag är glad att Europaparlamentets delegation så tydligt deklarerade samma målsättning, säger Löfström.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30