Löfström talade inför Europaparlamentets transportutskott som besökte Finlands riksdag.

11.02.2016 kl. 11:38
Ålands riksdagsledamot Mats Löfström deltog idag i ett möte med en delegation från Europaparlamentets transportutskott som besökt Finland i fyra dagar. Löfström höll en av riksdagens talturer och lyfte i talturen upp tre sjöfartsfrågor.

Det är viktigt at Europaparlamentet och EU ser att Europa ser väldigt annorlunda ut på olika platser. För sjöfartens del gäller det att på vintern på våra breddgrader kunna navigera i is. Fartygens isförstärkningar gör dem tyngre, också på sommaren. Då man nu inför system för beräknande av fartygs koldioxidutsläpp är det därför viktigt att man tar det i beaktande. Fartyg som trafikerar Östersjön året runt blir tyngre än fartyg som enbart trafikerar Medelhavet. Det är något som Finland och sjöfarten i Östersjön inte får missgynnas av, sade Löfström.

 

För tillfället ordnar riksdagens kommunikationsutskott höranden kring IMO:s konvention om ballastvatten. Ballastvattenkonventionen är ännu inte ratificerad och i krafttagen.

 

Tanken med konventionen är god för fartyg i oceangående trafik, men för Östersjön blir den extremt problematisk. Det finns idag tre, av IMO typgodkända, lösningar för att möta konventionens krav på att rena ballastvatten. Problemet är att ingen av teknikerna fungerar i Östersjön. Lösningarna som fungerar i testlabben fungerar helt enkelt inte i praktiken, säger Löfström.

 

Avslutningsvis tog Löfström upp svaveldirektivet som är i kraft i Östersjön, engelska kanalen och Nordsjön. Direktivet ska träda i kraft ena 2020 eller 2025 i hela Europa.

 

Det är oerhört viktigt att det träder i kraft i hela Europa 2020 för att inte fortsätta snedvrida konkurrensen i Europa mellan medlemsländerna. Jag är glad att Europaparlamentets delegation så tydligt deklarerade samma målsättning, säger Löfström.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00