Carunas pantfångar

08.02.2016 kl. 09:25
En fungerande infrastruktur är a och o för ett modernt samhälle. Vi behöver vägar och annan infrastruktur för att vi ska kunna förflytta både människor och varor. Vi behöver dataförbindelser och framför allt ett fungerande elnät.

Stormen julannandag 2011 visade hur sårbart vårt elöverföringsnät är. Det ledde till en ny lagstiftning där bland annat andelen jordkablar för elöverföring ökas och försnabbade investeringar i elnätet krävs. Att detta kostar och att elkonsumenterna i slutändan får räkningen var också känt och rapporterades i media.

 

Däremot hade ingen räknat med de chockhöjningar som elöverföringsbolaget Caruna nu aviserat. Caruna, som till 80 procent ägs av utländska investerare, köpte som bekant Fortums elnät och har därför monopol på cirka 20 procent av elöverföringen i Finland. Resterande 80 procent behärskas också av monopolföretag men de är ofta lokalt ägda elproducenter där kommuner och andra lokala aktörer har ett stort inflytande. Caruna är det enda bolaget som aviserat om jättehöjningar som enligt uppgifter från Carunas kunder kan uppgå till över 40 procent! De övriga elöverföringsbolagen gör inga stora förändringar i sin prissättning. I Österbotten är det elkonsumenter i Närpes, Kaskö och Kristinestad som är Carunas pantfångar.

 

Det som är så upprörande att är att elkunden inte har något annat val än att betala. På grund av monopolsituationen kan konsumenterna inte göra som i en normal affärssituation, att rösta med fötterna och byta bolag. Om ett annat servicebolag höjde sina priser med 40 procent, skulle de mycket snabbt märka att konsumenterna bytt bolag och försvunnit.

 

Det är helt klart, att vår lagstiftning inte räcker till för denna situation. Näringslivsministern har reagerat och begärt en utredning från Energimyndigheten. Riksdagens Ekonomiutskott kommer att göra samma sak. Konsumentombudsmannen diskuterar som bäst med Carunas ledning om prishöjningen.

 

Vi måste reglera elöverföringen striktare i framtiden. Vi måste sätta ett tak på prishöjningarna. Vi måste ompröva Energimyndighetens färska beslut om att tillåta att elöverföringsbolagen tar ut en större vinst. Det system som fungerat med Fortum, där staten är majoritetsägare, fungerar inte nu när utländska investerare utan långvariga intressen i Finland tagit över. Vanliga elkonsumenter, företag och framför allt växthusodlarna har kommit i kläm på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Det krävs en förändring.

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30