Förbättra kustbanan hellre än satsa på ny höghastighetsbana

20.01.2016 kl. 10:24
SFP:s riksdagsledamöter Thomas Blomqvist och Anders Adlercreutz är mycket förvånade över Trafikverkets planer på en ny höghastighetsbana mellan Åbo och Helsingfors.

– Det är ekonomiskt absurt att satsa minst 1,5 miljarder för att förkorta restiden mellan Åbo och Helsingfors, då basinfrastrukturen i Finland samtidigt förfaller på grund av brist på pengar. Det här avståndet är på tok för kort för en så här massiv satsning. Passagerarmängderna, som också trafikministern värnar om, är för små för att investeringen ska löna sig. Nytto-kostnadsförhållandet är i obalans, konstaterar Blomqvist och Adlercreutz.

 

– I Finland borde vi satsa på befintlig infrastruktur istället för att bygga nytt. Skillnaden i tid mellan en grundförbättrad kustbana och en ny bana är mindre än 15 minuter, säger Adlercreutz.

 

Trafikverket konstaterar också satt kustbanan skall frigöras för lokaltrafik.

 

– Det är närmast tragikomiskt att påstå att kustbanan skulle frigöras för lokaltrafik då VR nyss beslutat att dra in Y-tåget. I praktiken skulle Trafikverkets planer utarma Västnyland. Tusentals västnylänningar pendlar till huvudstadsregionen varje dag, och kommunerna har länge uppmanats att bygga kring kustbanan. Hur ska man egentligen ha det, undrar Blomqvist.

 

Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00