Export - konsekvensbedömning

28.11.2015 kl. 11:10



Under de senaste veckorna har vårdreformen samt de framtida självstyrande landskapen diskuterats flitigt. De beslut som nu bereds kommer att ha verkningar mycket långt in i framtiden, och vi kommer att se att det kommer att avspeglas i mycket mer än vårdfrågor och de statliga uppgifter som i dagsläget nämnts.

Det är också mer än förståeligt att de första uppgifterna som läckte ut samt spekulationerna kring eventuellt framtida status för olika sjukhus väckt stor oro bland befolkningen. Även om minister Rehulas besök i Vasa samt de diskussioner jag själv fört med representanter för regeringspartierna ger för handen att vi kommer att ha mångsidig jour och starka enheter i Österbotten även framöver, så är det nu hög tid att vi sliter oss loss ur denna eviga förvarsposition. Sjukvårdsservicen – liksom alla andra områden i Österbotten - skall naturligtvis utvecklas – inte avvecklas.

 

Förutom att blotta tanken på att försvaga sjukvården i Österbotten rent språkligt sett torde vara grundlagsstridig är den också ur ekonomisk synvinkel helt galen – något som är oerhört viktigt att lyfta fram. Det är hög tid att vi i Finland lär oss att all politik har direkt koppling till näringslivets verksamhetsförutsättningar, dvs. skapandet av nya jobb. Om vi vill åstadkomma en miljö där ungdomar i farmtiden vill bo och bolag kan utvecklas, så måste vi sluta behandla sjukvårds-, utbildnings- och övriga frågor i något slags gammaldags vakuum. Enligt samma logik kan vi inte heller förvänta oss att ha sjukvård av toppklass om vi inte utvecklar hamnarna, vägnätet, högskolorna, barndagvården, äldreomsorgen, fritids- och kulturutbudet. Allting hänger ihop, och vi har i Österbotten en unik chans att själva åstadkomma mycket positivt utan inblandning från statligt håll.

 

Regeringen konstaterar i sitt program helt riktigt att ”exporten inte drar”. Vidare konstaterar man att man skall ”genomföra strukturella reformer som främjar sysselsättning, företagande och ekonomisk tillväxt”. Kunnandet ska enlig regeringen även ”samlas i internationellt sett konkurrenskraftiga kluster”. Att ens leka med tanken att skära i vården i det område som idag via exporten och industrins exceptionellt höga förädlingsvärde skapar mest nya resurser i landet är helt ofattbart och helt i strid med det som står i regeringsprogrammet. Världsledande bästa bolag vill inte vidareutvecklas eller söka sig till områden med haltande vård. Faktum är att värdet på exporten i landskapet Österbotten redan år 2012 var mer än 1 miljard euro högre än i fem andra landskap sammanlagt (!). I samband med olika reformer och politiskt beslut efterlyses ofta ”konsekvensbedömningar” av olika slag. I ett land som Finland borde inga beslut få fattas utan att man analyserar vilka konsekvenser det på sikt har för exporten – något som jag själv ofta påtalar i riksdagen. Låt oss alltså på alla plan börja kräva export-konsekvensbedömningar. Och låt oss österbottningar tillsammans modigt utveckla alla delar av samhället. På så sätt stärker vi även vården.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Gruppanförande 28.4

Gruppanförande i debatten om interpellationen om Reumasjukhusets konkurs
28.04.2010 kl. 16:45

Gruppanförande 27.4.2010

Gruppanförande i responsdebatten om statsrådets landsbygdspolitiska redogörelse
28.04.2010 kl. 14:20

Gruppanförande 14.4

Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om livsmedelssäkerheten
15.04.2010 kl. 14:30

Gruppanförande 13.4

Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om ramar för statsfinanserna
13.04.2010 kl. 16:25

Gruppanförande 8.4

Gruppanförande i responsdebatten om regeringens redogörelse om läget i Afganistan och Finlands deltagande i ISAF-operationen
09.04.2010 kl. 09:25

Gruppanförande 7.4

Regeringens förslag till tilläggsbudget
07.04.2010 kl. 17:00

Gruppanförande 18.2

Gruppanförande i debatten i anledning av regeringens redogörelse om Afghanistan
19.02.2010 kl. 09:20