Väsentligt för trafikpolitiken är att det ska vara möjligt att leva och bo i hela landet, understryker Anna-Maja Henriksson, ordförande för Svenska riksdagsgruppen.
– Goda tågförbindelser är centrala både för medborgarna och företag. Regeringen gör sig skyldig till mycket kortsiktig trafikpolitik genom att radikalt dra ned på VR:s tågtrafik, säger hon.
Svenska riksdagsgruppen gör gemensam sak med den övriga oppositionen. Oppositionen förenar sina krafter i en interpellation där man kritiserar regeringens trafikpolitik.
Det är SDP som är initiativtagare till interpellationen. Henriksson är nöjd med processen som nu byggde på ett gott samarbete mellan oppositionspartierna.
Oppositionen pekar på riskerna med att alltför snabbt öppna tågtrafiken för fri konkurrens.
– Att även öppna tågtrafiken för konkurrens är visserligen en utvecklingslinje för framtiden, men det kräver omsorgsfull beredning. Annars är risken stor att många regioner och samhällen blir helt utan spårtrafik, säger Thomas Blomqvist (SFP).
Han säger att regeringens tidtabell är för snabb, vilket kan ha allvarliga följder i hela landet. Som västnyländsk riksdagsledamot accepterar Blomqvist inte att Y-tåget dras in och pendelorter såsom Sjundeå och Ingå blir helt utan tågförbindelser till Helsingfors.
Också i Österbotten berörs många pendlare och affärsresenärer av att VR drar in turer.
– Staten har under de senaste åren investerat nästan en miljard för att förbättra stambanan mellan Seinäjoki och Uleåborg. Att nu minska på tågturerna är samhällsekonomiskt inte försvarbart, framhåller Svenska riksdagsgruppen.