Garanterande av akutsjukvård i landet

22.10.2015 kl. 16:42
Anna-Maja Henriksson första undertecknaren av skriftligt spörsmål.

SKRIFTLIGT SPÖRSMÅL

Garanterande av akutsjukvård i landet

Till riksdagens talman

 

Under fjolåret lämnades det till justitieombudsmannen in ett klagomål om den orättvisa fördelningen av räddningshelikoptrar i Finland. Klagomålet lyfter fram att tillgången till akutläkare för nödställda patienter inte är lika i alla delar av Finland. Klagan tog fram att det finns områden som täcks av till och med tre räddningshelikoptrars upptagningsområden, medan andra inte täcks av några upptagningsområden överhuvudtaget.

 

Justitieombudsman Petri Jääskeläinen har utrett situationen i landet och ger personen som skickat in klagan rätt i sin sak. Justitieombudsmannen konstaterat att situationen inte är jämlik i landet. Hans beslut bygger på lagtolkningar, bland annat grundlagens jämlikhetsstadgande. Justitie-ombudsmannen har konstaterat att de akuta behoven åtminstone finns i Österbotten och sydöstra Finland. Han anser det vara viktigt när man ordnar prehospitala akutsjukvårdstjänster att man sörjer för en jämlik tillgänglighet till läkarhelikoptrar i olika delar av landet.

 

En fungerande sjuk- och hälsovård är en av grunderna för vårt välfärdssamhälle. Vi ska kunna lita på att vi och våra nära ska får passande form av vård den dagen vi behöver den. Det gäller speciellt i akuta fall där tillgången till rätt vård kan handla om någon minuts spelrum som i sin tur påverkar utfallet för en individs eventuella fortsatta liv.

 

Patienter bör behandlas lika oberoende på var de är bosatta och särskild oro väcker sjukvården i Österbotten och sydöstra Finland då framtiden i och med social- och hälsovårdsreformen är synnerligen osäker. Helikoptrarna kommer att bli allt viktigare i och med att regeringen verkar planera en minskning av de jourhavande sjukhusen. Denna utveckling är inte hållbar. Det finns många öppna frågor då det gäller vårdreformen. Akutvården samt var ambulanser och helikoptrar är placerade är bara en av dem, men den är desto viktigare då akuta sjukdomsfall inte går att förutspå. Beslutet om akutvårdens och räddningshelikoptrarnas jämlika fördelning i landet får inte enbart bli liggande som ett konstaterande från justitieombudsmannen.

 

Med hänvisning till det som anförs ovan får jag i den ordning 27 § riksdagens arbetsordning föreskriver ställa följande spörsmål till den minister som saken gäller:

 

Vad ämnar regeringen göra för att följa upp justitieombudsmannens beslut och garantera en jämlik akutsjukvård i hela landet?

 

Helsingfors den 22 oktober 2015

Anna-Maja Henriksson /sv

Carl Haglund

Mats Nylund

Joakim Strand

Thomas Blomqvist

Mikaela Nylander

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35