Svenskan viktig för Finlands ekonomi

12.10.2015 kl. 08:00


Förra veckan presenterade statsministern planerna för regeringens så kallade spetsprojekt. Spetsprojektens uppgift är att investera i identifierade framtidsbranscher som kan leda till nya innovationer, jobb och skapa tillväxt

De fem spetsprojektshelheterna är: 1. Sysselsättning och konkurrenskraft. 2. Kompetens och utbildning. 3. Välfärd och hälsa. 4. Bioekonomi och ren teknik samt 5. Digitalisering, försöksverksamhet och avveckling av onödig byråkrati.

 

Jag tycker att spetsprojekten överlag är bra. Det är viktigt att fortsätta utveckla förutsättningarna för framtidsbranscher som bioekonomi, cleantech och IT. För åländsk del kommer i synnerhet slopande av onödig byråkrati kunna vara gynnsamt. Digitaliseringen av den offentliga sektorn kan också vara en möjlighet för våra åländska IT-företag.

 

Tyvärr var dock riksdagsdebatten om spetsprojekten inte enbart upplyftande. I anslutning till spetsområdet kompetens och utbildning tog Juha Eerola, som höll Sannfinländarnas gruppanförande, avstamp i att man nu äntligen på allvar kunde ha möjlighet att börja vandra på vägen mot att ta bort svenskan som obligatoriskt ämne i den finländska skolan.

 

Det låter alltid som något går sönder i mig då jag hör orden om att avskaffa svenskan i skolan. Antagligen är det bara ljudet över mitt minskande hopp på mänskligheten jag hör. För hittills har ingen kunnat förklara för mig varför man i dessa tider sätter prestige på en fråga om att få bort ett ämne i skolan.

 

Finland är på god väg mot Greklands ekonomiska stup, med hög arbetslöshet och enorma strukturella utmaningar. Hur slopad svenska i skolan ska hjälpa vår tillväxt, export och med att få Finland i arbete är ett mysterium för mig. Det enda jag ser att det skulle hjälpa är att inte ännu fler av Finlands kunniga och välutbildade unga flyttar till Sverige när de nu lämnar Finland i brist på lediga jobb.

 

Om vi ska lyckas med de spetsprojekt regeringen föreslår är jag fullständigt övertygad om att Finland behöver bättre språkkunskaper, inte sämre. Det gäller i allra högsta grad också svenskan. Ingen kommer köpa en finländsk produkt om man inte kan sälja den och för att kunna exportera behövs språkkunskaper. Det finns behov av att se över svenskaundervisningen, men inte att slopa den. Framförallt måste utbildningen i högre grad fokusera på att man ska lära sig tala språket, inte bara lära sig grammatik och kasusformer.

 

Språk är inte enbart viktiga för näringslivet. Svenska språket behövs också bl.a. för personer som tänkt sig en tjänstemannakarriär inom staten. Att experimentera med frivillig svenskundervisning är därför kanske inte ens möjlig från ett grundlagsperspektiv. Det är egentligen tragiskt om det behövs en grundlagsparagraf för att ev. stoppa dumheten med att försöka få bort svenskan från läsordningen. Utan svenskan skulle Finland bli fattigare – både ekonomiskt och kulturellt.

 

Sämre svenskakunskaper skulle vara dåligt för samhörigheten med Norden, för samhällsservicen, påverka Finlands plats i EU och försämra förutsättningarna för exporten.

 

Spetsprojekten kan skapa jobb, tillväxt och den framtidstro som landet så desperat behöver. Men, för att det ska lyckas och för att spetsprojekten ska kunna omvandlas till exportframgångar behövs mer fokus på språk, inkl. svenskan, inte mindre.

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15