Blomqvist och Adlercreutz bestörta över minsterns beslut att dra in Y-tågen

15.09.2015 kl. 18:16
Trafik- och kommunikationsministeriet och VR meddelade på tisdagen att Y-tågen mellan Karis och Helsingfors dras in. Det innebär att bland annat Ingå och Sjundeå blir helt utan tågtrafik. SFP:s riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist är ytterst besvikna över ministeriets och VR:s beslut.

- Det är ett mycket kortsiktigt beslut som verkar vara fattat endast ur ett snävt ekonomiskt perspektiv. Västnyland kan lätta på huvudstadsregionens tillväxttryck och kommunerna har länge uppmanats att bygga kring kustbanan. Då måste staten också förbinda sig till att underhålla och utveckla trafiken på den. Regionutveckling och trafikpolitik kräver långsiktighet och deras vara eller icke vara kan inte skifta från en regeringsperiod till en annan, säger Blomqvist.

 

 

- VR kommer inte att bli mer konkurrenskraftigt genom att skära ner och dra in stationer. Varje dag åker i medeltal 265 personer med Y-tåget från Sjundeå, vilket är mer än dubbelt fler än från någon annan av de stationer där trafiken upphör, poängterar Adlercreutz.

 

 

Blomqvist framhåller att de västnyländska kommunerna har för ett par veckor sedan fått ett löfte om en träff med minister Berner för att diskutera Y-tågstrafiken. Han tycker att det är mycket förvånande att ministern valt att fatta detta beslut före diskussionen med regionens representanter.

 

 

- I praktiken innebär detta beslut bara att man flyttar pengar från en ficka till en annan. Ersättande alternativ kollektivtrafik måste ändå hittas, säger Adlercreutz.

 

Han betonar även att fungerande kollektivtrafik är även viktigt ur en miljösynvinkel och ett villkor för att Västnyland skall kunna utvecklas som en del av huvudstadsregionen.

 

 

 

Tilläggsuppgifter:

 

 

 

Anders Adlercreutz      044-9810191

 

Thomas Blomqvist       050-5121776

Adlercreutz och Blomqvist

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00