Det är inte kvinnorna som ska betala notan

09.09.2015 kl. 13:26
Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson efterlyser en grundlig könskonsekvensbedömning av regeringen när det gäller lagpaketet för att förnya arbetsmarknaden.

– När man tänker sig att göra så här stora reformer – utan medverkan från arbetsmarknadsparterna – är det ytterst viktigt att regeringen tar på sig könsglasögonen och själv reder ut konsekvenser särskilt för de kvinnodominerade branscherna, säger Henriksson.

 

Hon är bekymrad över hur regeringens föreslagna åtgärder kommer att falla ut speciellt inom vårdbranschen.

– Vi vet att Finland i framtiden behöver mer personal inom vården. Vi vet också att det handlar om ett fysiskt, men också många gånger psykiskt tungt arbete. Därför vore det helt nödvändigt att regeringen innan den slår fast sina förslag till åtgärder bedömer vilka långt gående konsekvenser de kan få och hur de påverkar jämställdheten mellan kvinnor och män på arbetsmarknaden.

– Det är uppenbart att regeringen också borde presentera åtgärder som skulle innebära att även välavlönade mansdominerade branscher deltar i talkot för att rädda landets ekonomi, säger Henriksson

 

Regeringens åtgärdspaket ser hon som ett resultat av att parterna inte lyckades enas om ett samhällsfördrag.

– Alla, såväl arbetstagarorganisationerna som arbetsgivare och regeringen, får se sig i spegeln för att man inte tillsammans kunde enas om ett paket. Nu gäller det ändå att fortsätta dialogen och inse att med strejker och ett ännu sämre samhällsklimat lyfter vi inte Finland.

– Det behövs förändringar på vår arbetsmarknad och mera flexibilitet, men det kan inte skötas så att det i slutändan är kvinnorna som betalar notan, fastslår Henriksson.

 

Kontaktuppgifter:

Anna-Maja Henriksson, tel. 050 512 2377

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35