Etiketter och stereotyper

03.08.2015 kl. 16:53
För knappt två veckor sedan var det fyraårsdagen sedan terrorattentaten i Norge. Det är en sådan händelse där man minns precis var man själv var då man hörde om det. Själv satt jag på ett tåg mellan Helsingfors och Åbo för att ta mig vidare till Åland. Jag följde rapporteringen via norska Aftonpostens hemsida.

Vid Utøya miste 69 oskyldiga människor livet, de flesta barn och unga. Jag får fortfarande kalla kårar då jag tänker på dådet och hur en människa kan begå en sådan fruktansvärd händelse med motivet att han är emot mångkultur och det moderna samhället.

 

I samband med minnesdagen av händelserna vid Utöya (och Oslo) skrev min riksdagskollega Olli Immonen ett facebookinlägg där han i praktiken argumenterade i gärningsmannen Anders Behring Breiviks anda. I sitt inlägg vill Immonen besegra mardrömmen som kallas mångkultur, han utmålar fiender och uppmanade till kamp för ”en riktigt sannfinnländsk nation”.

 

Jag behövde läsa hans inlägg flera gånger. Det var så rasistiskt, främlingsfientligt och högerextremt vid en så sällsynt smaklös tidpunkt. Hans uttalande representerar allt det som jag inte står för. I mitt Finland dömer vi inte människor efter fördomar och stereotyper, utan efter vad varje enskild människa gör och säger.

 

I en annan nyhet förra veckan rapporterade Sveriges Radio att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson bjudit in bandet Ultima Thule till en fest som han ordnade. Åkesson är inte den första politikern som bjudit in bandet. Det gjorde också partiets föregångare som sponsrade bandet i sin rasistiska kampanj ”Bevara Sverige Svenskt”.

 

Åkessons pressekreterare konstaterade i radioreportaget att Ultima Thule nuförtiden tagit avstånd från rasism. Så kan det vara. Men Åkesson har varit med så länge i politiken att han borde veta följande sak: Det handlar inte alltid om hur det är, utan hur det ser ut. Ultima Thule är i allmänhetens ögon en symbol för det som brukar kallas för vit makt musik. Den historiska symboliken är kraftig och budskapet, att det är Ultima Thule och inte The Ark som Åkesson bjudit in, är underförstått.

 

Olli Immonens uttalande förde dock en positiv sak med sig. Det väckte en motreaktion. 15 000 människor slöt förra veckan upp i Helsingfors för att visa sitt stöd för mångkultur. I lördags slöt hundratals ålänningar upp utanför Lagtinget för att ge samma budskap: Mångkultur är inte ett hot mot den åländska, finska eller svenska identiteten. Mångkultur är med och skapar den.

 

På Åland har vi idag 92 nationaliteter och det är den mosaiken av nationaliteter som gör Åland till Åland. Kulturella intryck från andra byar, kommuner, länder eller kulturer har genom årtiondens lopp skapat vår verklighetsbild och vår kulturella värdegrund. Ålänningar har rest till när och fjärran och tagit med sig intryck hem. Sommarålänningar har kommit hem från sina vardagar i Sverige, USA och andra länder. De människor som flyttat till och slagit ner rötter på Åland har också bidragit till att skapa det Åland vi håller så kärt.

 

Jag tror inte på etiketter och stereotyper. Jag tror på respekt, tolerans och där vi har ett öppet sinne och möter andra människor på det sätt som vi vill att andra ska bemöta oss. Mitt Norden är ett annat än det Immonen och Åkesson vill skapa.

 

Mats Löfström

Riksdagsledamot

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15