Sjörättsligt skadeståndsansvar

24.06.2015 kl. 09:13
Mats Löfström, tal i plenisalen den 24.6.2015 c. kl. 20.00.

Värderade fru talman,

 

Det här är ett rutinärende som vi har behandlat i kommunikationsutskottet.

 

Jag vill dock lyfta upp en viktig sak som också betonas i utskottets betänkande.

 

Finland är försenat med ratificeringen av internationella konventionen Nairobi Convention on Removal of Ship Wrecks.

 

Nairobi konventionen bestämmer internationella regler för att försäkra oss om snabb och effektiv lokalisering och bortförande av ett vrak då det är bedömt att vara en risk.

 

Konventionen ger ett starkt ansvar för fartygsägare och inkluderar en obligatorisk försäkringsregim.

 

Konventionen trädde i kraft 14 april tidigare i år.

 

Bl.a. Danmark, Tyskland och Storbritannien är bland de 16 länder som hittills har ratificerat konventionen, vilket betyder att våra fartyg med finländsk flagg behöver försäkring om man navigerar i dessa länders vatten.

 

Till exempel har vi finländska fartyg i linjetrafik till bl.a. Tyskland och Storbritannien.

 

Det är därför viktigt att regeringen nu ratificerar det här internationella avtalet så snabbt som möjligt så att vi får alla papper i skick från Finlands sida.

 

Tack.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15