Sista rycket innan sommaruppehållet

29.06.2015 kl. 09:10
Två plenum återstår innan riksdagen tar sommaruppehåll i mitten av nästa vecka. Det är alltså sista rycket som gäller för att vi ska bli färdiga med allt som finns på bordet. Under veckan hade vi dessutom både regeringens meddelande om onödig byråkrati samt riksdagens frågetimme.

Regeringens så kallade meddelande betyder att statsministern kommer till riksdagen för att redogöra vad regeringen planerar i en specifik fråga. Denna fråga gällde hur man tänkt röja onödig byråkrati och reglering, något som är mycket viktigt.

 

Statsministern meddelade bland annat att: Man kommer avveckla byggbestämmelser som hindrar användning av trä, den administrativa bördan inom jordbruket och livsmedelsbranschen ska bli mindre och jordbrukets stödsystem ska göras lättare. Dessutom ska möjligheten att dra av förlusterna mellan företagens olika förvärvskällor avsevärt minska skattemyndigheternas och företagens börda. Man ska också i ökande utsträckning utnyttja digitalisering.

 

Statsministern betonade i sitt tal att han efterlyser mer förtroende, mindre regler och lagar. Det är en politik som också ligger nära mitt eget hjärta och något jag själv betonade i valrörelsen. Genom att sätta människor och företag i centrum i stället för myndigheternas byråkratikrav skapar vi ett bättre klimat för ekonomisk tillväxt. Det betyder ju inte att alla lagar och regler ska avskaffas. Lagar finns ju till för ett syfte och är viktiga i en rättsstat, men det finns helt enkelt många onödiga regler och byråkrati som vi kan förenkla.

 

I torsdags eftermiddag hade vi riksdagens frågetimme. Det betyder att ministrarna är på plats för att svara på riksdagsledamöternas frågor. Det här var nuvarande regerings andra frågetimme och båda gånger har utrikesminister Timo Soini fått agera biträdande statsminister då både statsminister Juha Sipilä och finansminister Alexander Stubb varit på resor. Både Sipilä och Stubb var i torsdags i Bryssel på EU toppmöte respektive Eurogruppsmöte, vilket självklart är legitim orsak att vara borta. Men lite komiskt är det ändå att utrikesministern, som brukar vara den som reser, är den som fått hålla ställningarna hemma.

 

Innan ministrar reser iväg till EU-möten hör vi dem i stora utskottet. Därför hade vi både Sipilä och Stubb i utskottet innan de åkte iväg till flygplatsen. Huvudtemat i utskottet var detsamma som under riksdagens frågetimme: Grekland.

 

Jag ställde en fråga till Stubb gällande chanserna till en långsiktig lösning. Det skulle nämligen vara viktigt att vi nu får en långsiktig lösning och inte genast i höst igen behöver ägna så här mycket tid till Greklandskrisen. Här är dock bollen helt i Greklands statsminister Alexis Tsipras händer ifall han vill att Grekland stannar i euroområdet eller vill lämna. Jag hoppas att Grekland vill stanna, men det är samtidigt bara grekerna som kan bestämma det. Krisen kan enbart lösas genom att Grekland får sin statsbudget i balans utan kontinuerliga behov av nya räddningspaket. För att nå dit kommer smärtsamma beslut behöva göras, men det är den enda långsiktiga lösningen eftersom det är orimligt att övriga euroländer skulle subventionera ett annat lands statsbudget.

 

Idag lördag sammanträder euroområdets finansministrar, den s.k. eurogruppen, för sitt femte möte på nio dagar. På samma sätt som i onsdags i stora utskottet vill jag önska finansminister Alexander Stubb lycka till.

 

Mats Löfström

Riksdagsledamot

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15