Landet beroende av sina regioner.

16.06.2015 kl. 15:16
I slutet på förra veckan gjorde Österbotten ett synligt nedslag i vår huvudstad. I tre dagar presenterade företag och näringsliv, städer och kommuner samt förenings- och kulturlivet sig för Helsingforsarna via evenemanget Popup-Österbotten. Media har rapporterat flitigt från tillställningen och det mesta har varit positivt. De utställare jag talat med har också varit nöjda.

Det är alltid svårt att mäta värdet av en storsatsning som denna. Kostnaderna uppgår till närmare 800 000 euro och resultatet kan ses först på sikt. Det är ändå klart att Österbotten och de österbottniska företagen har nytta av synlighet och uppmärksamhet. Det är häpnadsväckande många som ännu är omedvetna om att arbetslöshetssiffrorna för Österbotten är de lägsta i hela landet, och att exportindustri i vårt landskap skapar mervärde och välfärd som sprids till alla finländare.

 

Det kan låta som en klyscha men det är ett faktum att företagarandan är sällsynt stark i landskap. Vi har ett mycket mångsidigt näringsliv med allt från mikroföretag till storindustri. Grunden läggs av primärnäringarna.  Livsmedelsförädlingen och skogsindustrin är en naturlig vidareförädling av råvaror som producerar.   Verkstadsindustrin, kemiska industrin och världens bästa båtbyggare kan ståta som exempel på exportindustrin. Och så har vi Nordens största energikluster i Vasa med en enorm potential att skapa nya arbetsplatser de kommande åren. 

 

Finland är geografiskt ett långt land och det är helt nödvändigt att påminna huvudstadsregionen om att det faktumet. Finland utgörs av alla dess regioner och utan regionerna skulle Finland inte klara sig. Det är ute i bygden som en stor andel av vårt BNP arbetas fram. Det är också i landskap som Österbotten som överskott i bytesbalansen skapas. Popup-Österbotten var en liten del i detta upplysningsarbete. Ett stort tack till de som deltog!

 

 

Mats Nylund

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35